Wstępna i ostateczna LISTA PROJEKTÓW ZŁOŻONYCH do budżetu obywatelskiego na 2020 rok ocenionych pozytywnie i negatywnie
- Utworzono: poniedziałek, 09, wrzesień 2019 14:06
- Odsłony: 3051
Po rozpatrzeniu odwołania oraz ponownej ocenie projektu pt. "Nie dajmy się boreliozie" przedstawiamy ostateczne listy projektów złożonych do Budżetu Obywatelskiego na 2020 rok dopuszczonych do głosowania oraz odrzuconych.
Ostateczna lista projektów złożonych do budżetu obywatelskiego na 2020 rok dopuszczonych do głosowania (ocenionych pozytywnie)
Ostateczna lista projektów złożonych do budżetu obywatelskiego na 2020 rok odrzuconych (ocenionych negatywnie)
Lp. |
Nazwa projektu |
1. |
|
2. |
|
3. |
Zadbajmy o zdrowie i życie mieszkańców Hajnówki – doposażenie ambulansu medycznego w defibrylator |
W przypadku negatywnej oceny projektu wnioskodawca może złożyć odwołanie do Burmistrza Miasta Hajnówka wraz z jego uzasadnieniem w terminie 7 dni od dnia publikacji listy projektów ocenionych negatywnie.
Ważne! Termin składania odwołań został przedłużony do dnia 19 września 2019 r.
OPISY PROJEKTÓW
Tytuł projektu: Tężnia solankowa w parku miejskim
Lokalizacja: Tężnia zlokalizowana zostanie w parku miejskim (działka nr 1502/47 obręb nr 1 - Hajnówka)
Opis projektu: W ramach projektu powstanie tężnia solankowa o konstrukcji drewnianej. Przyjęty do wyceny wariant tężni ma następujące wymiary: długość 9,5 m x szerokość 1,3 m x wysokość 3,65 m. Drewniany szkielet konstrukcji wypełniony jest tarniną, po której spływa solanka w obiegu zamkniętym. Na górnej części konstrukcji nad tarniną wzdłuż całej długości tężni jest zamontowane koryto, z którego po obu stronach solanka przelewa się po tarninie i spływa w dół do zbiornika. Solanka spływając po tarninie rozbija się na mikrokropelki, pod wpływem słońca podlega intensywnemu parowaniu, a za pomocą ruchu powietrza i wiatru wytwarzany jest intensywny aerozol w postaci mgiełki solankowej, rozwiewany wokół tężni, tworząc specyficzny mikroklimat, podobny do mikroklimatu morskiego. Solanka parując uwalnia do powietrza aerozol bogaty w cenne dla zdrowia mikroelementy - jod, brom, wapń, magnez, potas, żelazo, sód. Jod odpowiada m.in. za prawidłowe funkcjonowanie tarczycy, powoduje także rozrzedzenie śluzu, co jest szczególnie ważne dla osób zmagających się z chorobami górnych dróg oddechowych. Na ich problemy skutecznie zadziała również brom, który rozszerza oskrzela. Natomiast wapń zawarty w aerozolu solanki posiada właściwości antyalergiczne.
Odbiorcy projektu: Z tężni solankowej będą mogli korzystać wszyscy mieszkańcy Hajnówki odwiedzający park miejski.
Zasady korzystania z efektu realizacji projektu przez mieszkańców, dostępność: Tężnia będzie znajdowała się w ogólnodostępnym miejscu. Ze względu na warunki atmosferyczne z tężni będzie można korzystać przez 7 miesięcy w roku (w okresie od listopada do marca tężnia solankowa jest nieczynna).
Uzasadnienie projektu: Tężnia zlokalizowana w parku miejskim będzie służyć mieszkańcom jako miejsce wypoczynku i relaksu, a także wpływać pozytywnie na samopoczucie i zdrowie. Mikroklimat tężni solankowej ma działanie bakteriobójcze i wykorzystywany jest w profilaktyce i leczeniu schorzeń górnych dróg oddechowych, zapalenia zatok, rozedmy płuc, nadciśnienia tętniczego, alergii, nerwicy wegetatywnej i w przypadku ogólnego wyczerpania. Inhalacje stosowane u zdrowych ludzi zwiększają odporność organizmu. Oddychanie przez godzinę powietrzem nasyconym solankowym aerozolem sprawia, że dawka jodu jaką pochłaniamy, jest równa dawce przyjętej w ciągu trzech dni plażowania.
Szacunkowy koszt: 214 000,00 zł
Koszty utrzymania w kolejnych latach: 47 800,00 zł
Tytuł projektu: Boks olimpijski – treningi darmowe, turniej w mieście Hajnówka, zakup ringu
Lokalizacja: Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 1 w Hajnówce ul. Piłsudskiego 7 – treningi, Amfiteatr Miejski w Hajnówce
Opis projektu: Projekt obejmować będzie kontynuację zadania projektu z poprzedniego roku. Darmowe zajęcia z boksu dla dzieci, młodzieży i dorosłych zakończone będą sprawdzeniem się na ringu podczas turnieju zorganizowanego w ramach tego projektu. Treningi odbywać się będą4,5 godziny tygodniowo przez 10 miesięcy z wyłączeniem okresu wakacyjnego. W poniedziałki, środy i piątki w godz. 17-18.30. Treningi będą prowadzić wykwalifikowani trenerzy boksu olimpijskiego. Zajęcia będą odbywały się w wynajętej Sali gimnastycznej przygotowanej do treningu boksu. Podczas zajęć uczestnicy będą wykonywać ćwiczenia wzmacniające ciało, poprawiające gibkość, siłę, szybkość, technikę oraz wydolność organizmu. Osoby wyróżniające się w tym projekcie podczas prowadzonych zajęć będą za swoją zgodą włączone do grupy zawodników zaawansowanych U.K.S. UNIA HAJNÓWKA ćwiczących w innych godzinach. Podsumowaniem przeprowadzenia tego projektu jest zorganizowanie turnieju bokserskiego, gdzie będą mogli wykazać się zawodnicy, którzy brali udział w tym projekcie oraz zawodnicy U.K.S. UNIA HAJNÓWKA i zawodnicy z różnych regionów Polski. Zakup ringu bokserskiego.
Odbiorcy projektu: Projekt jest skierowany do wszystkich mieszkańców miasta w wieku od 12 lat.
Zasady korzystania z efektu realizacji projektu przez mieszkańców, dostępność: Treningi poniedziałek, środa, piątek 17-18.30 wstępnie w zależności od liczby chętnych i grup wiekowych. Warunek korzystania dobry stan zdrowia potwierdzony badaniami lekarskimi.
Uzasadnienie projektu: Brak podobnych miejsc do rozwijania pasji sportowej pod kątem boksu olimpijskiego. Realizacja zadania pozwoli na promowanie pozytywnych wartości, jakie niesie ze sobą wychowanie poprzez aktywność sportową. Wykonywanie ćwiczenia pozwala nie tylko usprawnić uczestników zajęć ale wpływa też na poprawę ich stanu zdrowia. Nauka gospodarowania czasu wolnego wśród dzieci, młodzieży i osób dorosłych. Sprawdzenie się w rywalizacji sportowej podczas zorganizowanego turnieju.
Szacunkowy koszt: 64 000,00 zł
Tytuł projektu: Kolorowe Tarasy - akcja renowacja w Przedszkolu nr 1 w Hajnówce
Lokalizacja: Przedszkole nr 1 w Hajnówce, ul. Władysława Jagiełły 7, 17-200 Hajnówka, nr geodezyjny działki 1397/3
Opis projektu: Wszyscy członkowie społeczności Przedszkola nr 1 w Hajnówce: dzieci, rodzice, nauczyciele, personel obsługowy, marzą o tym, żeby upiększyć i „ożywić” to wizerunkowe miejsce na placu przedszkolnym, gdzie przedszkolaki codziennie spędzają wiele godzin.
Celem projektu są następujące zmiany:
- nowa ścieżka z kostki brukowej przy tarasach o wymiarach 2m x ok.35m;
- estetyczne, kolorowe, mocne ogrodzenie dookoła tarasów;
- donice-kwietniki ozdabiające tarasy;
- odnowione, pomalowane schody i taras, zabezpieczone barierkami;- kolorowe, stoliki do gier planszowych, gier towarzyskich i zabaw konstrukcyjnych dzieci ustawione na kolorowych tarasach;
- zadaszenie montowane sezonowo (marzec-listopad) typu „markizy” gotowe w kasecie z silnikiem nad tarasami - do osłony przed słońcem i deszczem podczas korzystania ze stolików.
To przedsięwzięcie wpłynie na poprawę wyglądu Przedszkola nr 1 w Hajnówce. Poprawi się też bezpieczeństwo samych dzieci, które nie będą zbiegały, skakały z tarasów, gdyż przestrzeń będzie ograniczona ogrodzeniem i kwietnikami. Jednocześnie miejsce dotychczas niewykorzystane na tarasie przedszkola, będzie tętniło dziecięcymi zabawami.
Odnowione tarasy będą służyć kolejnym rocznikom dzieci uczęszczającym do naszego przedszkola, a zdjęcia z występów dzieci na tarasie wykonywane podczas imprez przedszkolnych nie będą wzbudzały zażenowania z powodu brzydkiego wyglądu ścieżki, schodów i tarasów. Będzie to dla wszystkich przedszkolaków możliwość spędzania wolnego czasu na świeżym powietrzu bezpiecznie (bez narażania na upadek, potknięcie). W miesiącach wiosenno-letnich na zadaszonych tarasach umieszczone ławeczki i stoliki do zabaw, będą służyły dzieciom do grania w gry planszowe, układania klocków i oglądania książek, co wzbogaci formy spędzania wolnego czasu na placu przedszkolnym. Całość przedsięwzięcia wpłynie na promocję Przedszkola nr 1 w środowisku lokalnym.
Odbiorcy projektu: Dzieci z Przedszkola nr 1 w Hajnówce, pięć grup dzieci w wieku od 3 do 6 lat, razem corocznie - 125 dzieci.
Zasady korzystania z efektu realizacji projektu przez mieszkańców, dostępność: Efekt realizacji projektu będzie dostępny przez cały rok szkolny, pięć dni w tygodniu od poniedziałku do piątku, od 6 rano do 17 - w godzinach pracy przedszkola
Uzasadnienie projektu: Celem projektu jest rewitalizacja - odnowienie tarasów przy Przedszkolu nr 1 w Hajnówce razem z wykonaniem nowej ścieżki z kotki brukowej przy tarasach. Projekt obejmuje odnowienie, ozdobienie i zabezpieczenie tarasów ogrodzeniem z donicami, roślinnością, stolikami z zadaszeniem na terenie placu przedszkolnego przy Przedszkolu nr 1 w Hajnówce. Obecnie na terenie podwórka wyraźnie „rzuca się w oczy” stary, asfaltowy chodnik sąsiadujący z odsłoniętymi, wysokimi tarasami. Asfalt jest bardzo zniszczony, nierówny, częściowo porośnięty trawą. Trzeba uważać przy chodzeniu, aby się nie potknąć. Sąsiadujące z chodnikiem tarasy, na które wychodzi się wprost z czertach sal przedszkolnych są odsłonięte/bez ogrodzenia/, co powoduje, że dzieci często zeskakują z nich, zamiast zejść po schodkach. Schodki również wymagają odnowienia. Jest to tez ta część placu przedszkolnego, gdzie odbywają się zabawy, festyny, występy dzieci przedszkolnych co sprawia, że jest wizytówką Przedszkola nr 1 w Hajnówce. W wyniku realizacji projektu rozwiąże się problem braku zabezpieczenia na tarasach sprawi, ze tarasy będą na nowo wykorzystane, wręcz „ożywione”.
Szacunkowy koszt: 45 000,00 zł brutto
Tytuł projektu: Sauna w Parku Wodnym w Hajnówce
Lokalizacja: Park Wodny w Hajnówce, ul. 3 Maja 50, 17-200 Hajnówka
Numer geodezyjne działek: 1-1506/1, 1-1506/7, 1-1506/9. Obręb numer 001-Hajnówka
Opis projektu: Projekt dotyczy budowy sauny suchej (tzw. fińskiej) w Parku Wodnym w Hajnówce. W nowoczesnym kompleksie basenowym, jakim jest Park Wodny, sauna jest nieodłącznym elementem, cieszącym się bardzo dużym zainteresowaniem wśród korzystających. Odwiedzający często decydują się na połączenie pływania z relaksem. W związku z tym, ze sauna w Parku Wodnym wymaga gruntownej modernizacji i przebudowy po latach użytkowania, istnieje potrzeba budowy nowej, nowoczesnej, wraz z wymianą wyeksploatowanych urządzeń. Mając na uwadze, że relaks Saunowy jest coraz popularniejszą formą spędzania wolnego czasu, widzimy potrzebę zaoferowania naszym użytkownikom nowoczesnego i eleganckiego miejsca, które w pełni spełni ich oczekiwania.
Odbiorcy projektu: Projekt adresowany jest do wszystkich korzystających z Parku Wodnego: mieszkańców Hajnówki, okolic oraz spoza regionu, ceniących sobie różne, atrakcyjne formy rekreacji.
Zasady korzystania z efektu realizacji projektu przez mieszkańców, dostępność: Sauna będzie powszechnie dostępna dla użytkowników pływalni, w ramach wejścia na basen, bez dodatkowych opłat. Planowane godz. otwarcia: 9.00-21.45.
Uzasadnienie projektu: Park Wodny w Hajnówce jest najnowocześniejszym obiektem o charakterze sportowo-rekreacyjnym w regionie. Z jego atrakcji korzysta kilkanaście tysięcy osób miesięcznie: turystów, przyjezdnych a przede wszystkim mieszkańców naszego miasta. Po ponad dziesięciu latach funkcjonowania obiektu, istnieje potrzeba kompleksowej modernizacji strefy saun. W chwili obecnej, sauna sucha wymaga gruntownego remontu, ze względu na wymagania sanitarno-użytkowe oraz bhp. W związku z tym, proponujemy budowę nowej sauny, która powstałaby w miejscu obecnej - suchej i starej-mokrej. Nowo wybudowana sauna będzie przestrzenna, mogąca pomieścić dwa razy więcej klientów niż poprzednie. Zostanie wyposażona w nowoczesne urządzenia i sprzęt, które zapewnią standardy bezpieczeństwa i jakości działania. Nowa sauna nie tylko wzbogaci i uatrakcyjni ofertę Parku Wodnego, ale również przez lata posłuży użytkownikom pływalni.
Szacunkowy koszt: 51 060,00 zł brutto
Tytuł projektu: Petarda Kultury - potańcówki, kino plenerowe, sztuka ulicy, spotkania z podróżą
Lokalizacja: Różne miejsca w Hajnówce. W szczególności okolice i teren Hajnowskiego Domu Kultury oraz rewitalizowane strefy miasta: Mostowa, Placówka, Chemiczna, Centrum Millenium.
Opis projektu: Odpalamy lont, by wybuchła Petarda Kultury. Muzyka, taniec, kino, podróże, sztuka ulicy. Imprezy, pokazy, spotkania, koncerty, warsztaty, wycieczki.
Cztery strony świata. Cztery żywioły. Dwa do potęgi drugiej to cztery. Petarda kultury to też cztery. Cztery elementy.
Cztery strony świata. Cztery żywioły. Cztery elementy. Petarda kultury to też cztery.
Po pierwsze. Potańcówki na świeżym powietrzu. Solo. W parze. W kółeczku. Wakacyjny klimat. Dobra muzyka grana na żywo i z płyty.
Po drugie. Kino plenerowe. Leżaczki. Gwiazdy na niebie. Gwiazdy na ekranie. Opowieści mądre. Opowieści pozytywne.
Po trzecie. Spotkania z podróżą. Cykliczne spotkania z podróżnikami opowiadającymi o swoich przygodach w dalekim świecie oraz Festiwal Przygody, czyli jedna solidna dawka takich spotkań. Do tego warsztaty związane z podróżami, wycieczki i koncerty.
Po czwarte. Sztuka ulicy. Murale na hajnowskich ścianach. Warsztaty street artu. Uznany artysta ze świata razem z mieszkańcami Hajnówki. Wspólna praca nad koncepcją i wykonanie wielkoformatowego obrazu w przestrzeni miasta.
Szczegółowy opis planowanych działań:
-
Potańcówki
- organizacja 4 potańcówek na świeżym powietrzu
- na każdej potańcówce zagra zespół na żywo oraz dj
- przed potańcówkami instruktor tańca nauczy paru kroków
2. Kino plenerowe
- organizacja 4 pokazów filmów na świeżym powietrzu
- zakup 50 leżaków
- przed każdym filmem krótki wykład filmoznawcy a temat filmu (historia powstania, historia reżysera, ciekawostki)
3. Spotkania z podróżnikami
- organizacja 10 cyklicznych (mniej więcej co miesiąc) spotkań z podróżnikami podczas których opowiedzą oni o swoich przygodach, pokażą zdjęcia i filmy, odpowiedzą na pytania
- organizacja dwudniowego festiwalu podróżniczego w skład, którego wejdą: 8 spotkań z podróżnikami, 3 warsztaty związane z podróżami i aktywnym spędzaniem czasu (np. morsowanie, jak tanio podróżować, survival, warsztaty dla dzieci itp.), 2 pokazy podróżniczych filmów dokumentalnych, 1 koncert artysty z kręgu poezji śpiewanej
4. Sztuka ulicy
- organizacja cyklu warsztatów dotyczących street artu (sztuki ulicy), których powstanie komplet indywidualnych realizacji towarzyszących dużemu muralowi
- wykonanie namalowanie na jednej ze ścian hajnowskich budynków (lub innej przestrzeni typu wiadukt, wieża) artystycznego muralu zaangażowanego społecznie według projektu powstałego na warsztatach pod okiem uznanego artysty z kręgu street artu
- umieszczenie w przestrzeni miasta artystycznych dekoracji (wlepki, biżuteria) powstałych podczas warsztatów
Odbiorcy projektu: Każdy ma prawo do kultury. Każdy ma prawo być częścią petardy. Petarda Kultury zaprasza wszystkich - małych i dużych, stałych mieszkańców Hajnówki oraz tych będących tu przejazdem. Otwartych, uśmiechniętych ludzi ciekawych świata, tych kochających dobre kino. I tych lubiących dobrze się bawić. ludzi zainteresowanych podróżami i aktywnym spędzaniem czasu. I tych co chcą wyrażać siebie przez sztukę. A także tych smutnych i niczym niezainteresowanych, bo Petarda Kultury zainspiruje i da pozytywnego kopa.
Zasady korzystania z efektu realizacji projektu przez mieszkańców, dostępność: Bezpłatne wydarzenia kulturalne dostępne dla wszystkich zainteresowanych.
Uzasadnienie projektu: Uśmiech. Inspiracja. Rozwój. Motywacja. poznawanie świata. Pasja. Ruch. Piękno. Kontakt. Integracja. Kreatywność. Wiedza. Marzenia. Moc. Energia. Endorfina.
Same dobre rzeczy. Tego wszystkiego czasem nam brakuje. Tego wszystkiego nigdy za wiele. Tego wszystkiego mieszkańcom Hajnówki dostarczy Petarda Kultury.
Potańcówki i pokazy plenerowe to już wydarzenia znane i lubiane, mające swoją renomę i grono stałych odbiorców. Naszą nową propozycją są spotkania z podróżnikami oraz działania zawiązane ze streetartem (sztuka ulicy).
Spotkania z podróżnikami to świetna okazja do zarażania pozytywną energią. Pokazują też jak niewiele trzeba, by spełniać marzenia, rozwijać się, poznawać i zmieniać świat. Pokazują, że wystarczy wstać z fotela i zrobić pierwszy krok. W małych miastach takich jak Hajnówka brakuje takich pozytywnych przykładów ludzi, którzy działają. Podróżnicy są takimi właśnie ludźmi. Ich historie inspirują innych i dają motywację do działania. Nie ma rzeczy niemożliwych.
W dużych miastach Polski jest wiele murali. Ożywiają przestrzeń miejską i wprowadzają pozytywną atmosferę. W pobliskim Białymstoku jest ich kilkadziesiąt. Szare elewacje oraz przestrzenie publiczne zmieniają się w kolorowe i fascynujące ściany, często poświęcone osobom, ideom, zjawiskom przyrodniczym czy zwierzętom. Mural podkreśli przyjazny charakter miasta i zaakcentuje jakieś ważne społecznie zjawisko czy też problem. Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej. Dokładna treść muralu, jego lokalizacja, zależeć będzie od wyboru wykonawcy - artysty w konsultacji z osobami uczestniczącymi w warsztatach. Wartością tego działania jest fakt umieszczenia sztuki w przestrzeni publicznej, co zawsze wpływa na znaczącą poprawę jej jakości, nobilituje ją oraz ułatwia mieszkańcom codzienny dostęp do kultury. A sam mural staje się tez wizytówką miasta. Warsztaty podczas tego działania rozwiną kreatywność, poniosą poziom wiedzy o sztuce i zintegrują mieszkańców Hajnówki uczestniczących w zajęciach.
Szacunkowy koszt: 120 500,00 zł brutto
Szacunkowy koszt eksploatacji w kolejnych latach: 500,00 zł
Tytuł projektu: Rozbudowa przyszkolnego placu zabaw na osiedlu Judzianka
Lokalizacja: teren przy Szkole Podstawowej nr 3, ul. Działowa 1, Hajnówka
Opis projektu: zadanie polega na rozbudowie istniejącego placu zabaw przy Szkole Podstawowej nr 3 w Hajnówce o nowe urządzenia, w tym: montażu zjeżdżalni na linie, dwóch huśtawek typu „bocianie gniazdo” oraz aktywizującego dzieci, wielofunkcyjnego zestawu kreatywnego do zabaw (zabawa w kółko i krzyżyk, tor między linami, mini ścianka wspinaczkowa - szczegółowy opis w załączniku). Jego celem jest podniesienie atrakcyjności jedynego placu zabaw zlokalizowanego na osiedlu obejmującym rejon szkoły - osiedlu Judzianka. Dzieci bawiąc się, jednocześnie ćwiczą swoje ciała i umysły. Urządzenia nie muszą posiadać nawierzchni typu pole piaskowe, pole żwirowe lub nawierzchnia syntetyczna i może być zamontowana na podłożu trawiastym. Urządzenia te są zaprojektowane i produkowane zgodnie z normami polskiego i europejskiego prawa.
Odbiorcy projektu: istniejący plac zabaw służy dzieciom uczęszczającym do szkoły w godzinach jej pracy, ale także jest miejscem chętnie odwiedzanym przez rodziny z dziećmi poza godzinami pracy obiektu, w tym w weekendy. Korzystają z niego dzieci z terenu całego miasta, jest dogodnym miejscem dla rodzin, które przyjeżdżają obok szkoły korzystając z przebiegającej obok ścieżki rowerowej w ramach GreenVelo. Podkreślić należy fakt, iż propozycje urządzeń zawarte we wniosku zostały uzgodnione z Dyrekcja placówki. Realizacja zadania poprawi także jakość i wizerunek przestrzeni publicznych tej części miasta.
Zasady korzystania z efektu realizacji projektu przez mieszkańców, dostępność: Plac zabaw przy Szkole Podstawowej nr 3 w Hajnówce jest miejscem ogólnodostępnym. Ważna jest lokalizacja tego miejsca, gdyż tak jak wcześniej wspomniano, znajduje się obok ścieżki rowerowej w ramach GreenVelo. Podczas roku szkolnego (trwania zajęć lekcyjnych) przestrzeń placu zabaw będzie użytkowana przez uczniów SP3 w ramach lekcji wf-u czy innych zajęć. Wieczorami i/lub w weekendy, wakacje odbiorcami będą mieszkańcy osiedla Rudzianka/Stara Rudzianka, ulicy Wrzosowej i okolic (z racji rejonu SP 3) i mieszkańcy naszego miasta - użytkownicy ścieżki GreenVelo. Korzystanie z placu zabaw przy Szkole Podstawowej nr 3 jest i będzie bezpłatne dla użytkowników.
Uzasadnienie projektu: Dzieci uczęszczające do Szkoły Podstawowej nr 3 maja najmniej rozwiniętą infrastrukturę techniczną towarzyszącą szkole spośród innych szkół. Brak jest Sali gimnastycznej, odpowiednich boisk, odpowiednio wyposażonej pracowni komputerowej. Można stwierdzić, że ta część miasta jest też mniej doinwestowana w infrastrukturę społeczną w porównaniu do reszty miasta. Jednocześnie niemal w całym regionie osiedla zdecydowanie przeważają domy jednorodzinne, osiedle stale się rozbudowuje (szczególnie w rejonie ul. Wrzosowej), przybywa młodych małżeństw z dziećmi. To powoduje konieczność zapewnienia im odpowiednich rozwiązań co do oferty spędzania wolnego czasu. Takie działanie jak rodzinny plac zabaw byłby zaspokojeniem oczekiwań i potrzeb w szczególności tych mieszkańców. Dodatkowa atrakcja w postaci nowoczesnych urządzeń, poprawi jakość pobytu na placu zabaw dzieci w godzinach pracy placówki, jak również będzie stanowiła atrakcyjną formę spędzania wolnego czasu rodzin z dziećmi, w szczególności osiedla przynależnego do rejonu Szkoły Podstawowej nr 3.
Szacunkowy koszt: 50 000, 00 zł brutto
Tytuł projektu: „Radość dla malucha” - rozbudowa placu zabaw przy Szkole Podstawowej nr 4
Lokalizacja: ul. Nowowarszawska 20, 17-200 Hajnówka, nr ewidencyjny gruntu 1564 o pow. 1,6270 ha, KW 77618
Opis projektu: Rozbudowa placu zabaw przy Szkole Podstawowej nr 4 w Hajnówce poprzez zakup 1 zestawu - zjeżdżalnia, domek, ścianka wspinaczkowa, 2 huśtawek, 1 zestawu do zabaw do wspinaczki i 4 ławeczek.
Odbiorcy projektu: Odbiorcami projektu będą uczniowie Szkoły Podstawowej nr 4 w wieku 7-12 lat - 290 osób, rodziny z małymi dziećmi z osiedla „Mazury” - 150 osób.
Zasady korzystania z efektu realizacji projektu przez mieszkańców, dostępność: Plac zabaw będzie ogólnodostępny od godz. 8.00 do 20.00 tzn. będą mogli z niego korzystać nie tylko uczniowie, ale również osoby zamieszkujące miasto Hajnówka, w tym osiedle Mazury. Warunek korzystania z placu zabaw, to przestrzeganie regulaminu placu zabaw w tym zabawa dzieci pod opieką dorosłych.
Uzasadnienie projektu: Obecnie na terenie szkoły jest plac zabaw z 2014 roku, wyposażony w 4 urządzenia do zabaw i jedną ławeczkę. Jest to jedyne miejsce do bezpiecznej zabawy zarówno dla uczniów szkoły, jak i mieszkańców osiedla przy ul. Nowowarszawskiej. Obecny plac zabaw jest mało atrakcyjny dla dzieci. Doposażenie do w nowe zestawy do zabaw oaz ławeczki w większym stopniu zachęci dzieci i ich opiekunów do bezpiecznego spędzania czasu wolnego. Podniesie atrakcyjność osiedla pod względem dostępności miejsc do czynnego wypoczynku. Utworzenie ogólnodostępnego, atrakcyjnego placu zabaw, pozwoli na zaspokojenie potrzeb ruchu dzieci w wieku 3-12 lat. Projekt przyczyni się do prawidłowego rozwoju psychofizycznego dzieci, a także będzie miejscem, które urozmaici spędzanie wolnego czasu. Miejsce to będzie pełniło rolę integracji środowiska lokalnego, ponieważ stanie się ośrodkiem wspólnym spotkań dzieci, rodziców, dziadków. Pozwoli na zacieśnienie więzi, powstawaniu pozytywnych relacji.
Szacunkowy koszt: 11 900, 00 zł brutto
Szacunkowy koszt utrzymania w kolejnych latach: 500,00
Tytuł projektu: „Szafki szkolne dla uczniów w SP4 - dbamy o zdrowie naszych dzieci”
Lokalizacja: Szkoła Podstawowa nr 4 im. Henryka Sienkiewicza w Hajnówce, ul. Nowowarszawska 20, nr ewidencyjny gruntu 1564 o pow. 1,6270 ha, KW 77618
Opis projektu: Cele zadania jest wyremontowanie szatni szkolnej oraz montaż indywidualnych szafek szkolnych dla uczniów i uczennic Szkoły Podstawowej nr 4 im. Henryka Sienkiewicza w Hajnówce. Remont będzie polegał na likwidacji istniejących boksów szatniowych oraz wygładzenie i malowanie ścian. Szafki będą metalowe z szyfrowym zamkiem, aby zapobiec sytuacji zagubienia kluczyka. Szafki z wentylacją i segmentowe.
Odbiorcy projektu: Odbiorcami projektu będą uczniowie i uczennice Szkoły Podstawowej nr 4 w wieku 7-14 lat - 553 osoby.
Zasady korzystania z efektu realizacji projektu przez mieszkańców, dostępność: Szatnia szkolna będzie otwarta w godzinach 6:30-20:00. Z indywidualnych szafek będą korzystać obecni oraz przyszli uczniowie szkoły oraz pośrednio rodzice uczniów.
Uzasadnienie projektu: Obecnie w szkole funkcjonuje szatnia w formie boksów dla każdego oddziału 25-30 osób. Szatnia jest dostępna dla uczniów od godziny 7:00. Uczniowie w szatni pozostawiają ubranie wierzchnie i buty, nie mają możliwości pozostawienia podręczników oraz innych przyborów. W związku z tym plecaki uczniów SA przeciążone i mają negatywny wpływ na prawidłowy rozwój fizyczny dzieci. Szkoła Podstawowa nr 4 im. Henryka Sienkiewicza jest największą szkołą w Hajnówce, każdego roku z największą liczbą kandydatów do klas pierwszych. Bardzo ważne jest, aby od jak najmłodszego wieku zadbać o prawidłowa postawę dzieci. Wady postawy u dzieci są przyczyną wielu chorób w wieku dorosłym. Zdrowi mieszkańcy Hajnówki, to zdrowe nowe pokolenie naszego miasta. Ważne jest również, aby obywatele naszego miasta zadbali o takie same standardy we wszystkich placówkach oświatowych. Sąsiednie szkoły nr 1 i nr 2 posiadają indywidualne szafki dla uczniów. Wyposażenie szkoły w indywidualne szafki usprawni pracę szkoły i umożliwi otwarcie szatni zgodnie z potrzebami pracujących rodziców już od godziny 6:30.
Szacunkowy koszt: 103 480, 00 zł brutto
Tytuł projektu: Budowa Siłowni Zewnętrznej przy Szkole Podstawowej Nr 1 w Hajnówce
Lokalizacja: ul. 3 Maja 54, 17-200 Hajnówka, nr działki: 1507/1, 1507/5
Opis projektu: Projekt zakłada utworzenie ogólnodostępnej siłowni składającej się z 9 urządzeń treningowych o różnym stopniu trudności oraz instalację tablicy informacyjnej.
Odbiorcy projektu: Dzieci i młodzież ucząca się w Szkole Podstawowej Nr 1, mieszkańcy okolicznych osiedli, dzieci trenujące piłkę nożną na „Orliku” przy szkole podstawowej (dotyczy dzieci z terenu całej Hajnówki)
Zasady korzystania z efektu realizacji projektu przez mieszkańców, dostępność: Godziny otwarcia: 07.00-21.00. Zasadą korzystania z siłowni będzie dostosowanie się do regulaminu siłowni zewnętrznej.
Uzasadnienie projektu: Siłownia pozwoli dzieciom i młodzieży rozwinąć sprawność fizyczną i wpłynie korzystnie na ich zdrowie. W naszych czasach dużo dzieci zmaga się z otyłością, siłowania na terenie szkolnym zachęci je do ruchu. W domach często nie chce im się wyjść, by poćwiczyć.
Szacunkowy koszt: 34 240,00 zł brutto
Tytuł projektu: Naukowo-sensoryczny plac zabaw dla każdego
Lokalizacja: ul. Mikołaja Reja 2, 17-200 Hajnówka, Numer działki: 1874/3
Opis projektu: Na zielonym terenie wokół Przedszkola nr 5 chcemy stworzyć ogólnodostępny, edukacyjny Naukowo-sensoryczny plac zabaw składający się z 13 interaktywnych i certyfikowanych urządzeń. Projekt zakłada stworzenie dwóch tematycznych stref: Nauki i Sensoryki.
W skład Strefy Sensorycznej wejdą takie elementy jak eko-kuchnia, eko-memory, tablica magnetyczna z kulodromem, panel sensoryczny, rury deszczowe, ściana do malowania oraz wir wodny. Drugą strefą będzie Strefa Nauki, a w koło optyczne wersja napędzana korbką, krzywe zwierciadła, film animowany, głuchy telefon, peryskop i zegar słoneczny. Każde urządzenie jest wyposażone w tabliczkę informacyjną z opisem działania danego eksponatu. Dodatkowo na terenie placu zabaw zostanie zamontowana huśtawka typu bocianie gniazdo.
Opis urządzeń w 2 tematycznych strefach:
Strefa Sensoryczna:
-
rury deszczowe (dziecko bada świat wszystkimi zmysłami, a zmysł słuch pełni jedną z najistotniejszych ról w jego prawidłowym rozwoju. Dźwięki kształtują pamięć aktywną, stymulują funkcje słuchowe, wpływają na podzielność uwagi, rozwijają umiejętności poznawcze i twórcze. Rury deszczowe są prostym i zarazem fascynującym urządzeniem, które pozwala dziecku w ciekawy sposób eksperymentować z dźwiękiem)
-
eko-kuchnia (zabawa w gotowanie to jedna z najbardziej ulubionych dziecięcych zabaw. Naśladowanie czynności dorosłych i wcielanie się w role to ważny etp w rozwoju społecznym dziecka. Dzieci uczą się opowiadania historii, a wymyślanie nowych potraw sprzyja naturalnemu rozwojowi kreatywności. Urządzenie uczy najmłodszych, że do zabawy nie trzeba gotowych zabawek, czasem wystarczą liście, trawa i kamienie, by stworzyć imitację najlepszej uczty kulinarnej! Dzięki dużym gabarytom Eko-Kuchni dzieci mają szansę na interakcję z rówieśnikami, jednocześnie ucząc się współpracy, podziału zadań i rozwiązywania konfliktów. Urządzenie rozwija także zdolności manualne i motorykę dłoni)
-
eko-memory (eko-memory to jedna z najbardziej popularnych gier, która pomaga ćwiczyć pamięć i koncentrację. Wspiera kojarzenie faktów, a nasza autorska wersja łączy zabawę z wiedzą o przyrodzie i ekologii. Gra doskonale stymuluje psycho-ruchowo i stanowi mądra rozrywkę zarówno dla dziecka, jak i dorosłego)
-
tablica magnetyczna z kulodromem (urządzenie bardzo dobrze wpływa na wyobraźnię przestrzenną, zdolności manualne, koordynację wzrokowo-ruchową, a także uczy ciągów przyczynowo-skutkowych. Dziecko buduje i planuje trajektorię dla swoich kulek, nabywając przy tym również umiejętności planowania. Urządzenie angażuje zmysł wzroku, słuchu, dotyku, dlatego poza czystą frajdą z zabawy, stymuluje również integrację sensoryczną)
-
panel sensoryczny (kolory wpływają na nastrój, emocje i mają niebagatelny wpływ na rozwój psychiki dziecka, a wrażliwość na barwy należy do tej samej kategorii percepcji sensorycznej, co wrażliwość na dźwięk. Nie bez przyczyny kolory znajdują zastosowanie nawet w terapiach np. popularnej dziś koloroterapii. Panel sensoryczny zachęca dziecko do obserwacji, stymuluje jego wzrok i percepcję, uczy rozpoznawania kolorów i kształtów, a przy okazji zapewnia dobrą zabawę)
-
ściana do malowania (ogrodowa, całoroczna ściana do malowania jest urządzeniem sensorycznym, które rozwija wiele umiejętności: precyzję, małą motorykę, wrażliwość, estetykę oraz uważność na otaczający krajobraz. Dzięki swoim gabarytom i przezroczystej konstrukcji pozwala na naukę współpracy w grupie i budowie więzi społecznych. Od teraz plac zabaw może stać się inspirującym miejscem do rozwoju kreatywności i wyobraźni!)
-
wir wodny (urządzenie w praktyczny i efektywny sposób dostarcza wiedzy na temat zachodzących w przyrodzie zjawisk fizycznych. Angażuje psychoruchowo i jest doskonałym narzędzie m dydaktycznym do wyjaśnienia powszechnego zjawiska, jakim są wiry, a także inspiruje do dalszego eksplorowania świata nauki)
Strefa Nauki:
-
koło optyczne napędzane korbką (koła optyczne wykorzystują kolory, światło i wzory do tworzenia obrazów, które mogą być zwodnicze lub mylące dla naszych mózgów. Odbierane przez oko informacje są przetwarzane przez mózg, tworząc wrażenie, które w rzeczywistości nie pasuje do prawdziwego obrazu. Koło optyczne to interesujący sposób pokazania, jak działa percepcja kontra rzeczywistość. Zabawa z iluzjami to dla dziecka również dobry sposób poznawania siebie samego i działania swojego mózgu i zmysłów)
-
głuchy telefon (gra w głuchy telefon doskonali umiejętności komunikacyjne, zbliża uczestników gry i w praktyczny sposób pokazuje dzieciom, jak zmieni się informacja przetworzona przez wiele osób. Głuchy telefon jest również doskonałą zabawą integrującą)
-
krzywe zwierciadła (krzywe zwierciadła to dla dzieciaków i dorosłych wielka frajda i okazja do przyjrzenia się sobie z dystansem. W krzywym zwierciadle kryje się naukowe wyjaśnienie danego zniekształcenia, co dla dzieci jest intrygujące i zachęcające do dalszych eksploracji otaczającego świata)
-
film animowany (urządzenie animujące z pewnością zaintryguje najmłodszego użytkownika, a przy Tm w prosty sposób wyjaśni dawne zasady tworzenia filmów animowanych. Urządzenie wspomaga kreatywność, angażuje i inspiruje do tworzenia własnych animacji, które można wykonywać również w warunkach domowych)
-
peryskop (peryskop to bardzo popularne narzędzie, stosowane w dawnych czasach w łodziach podwodnych, czołgach i wozach bojowych. Zabawa w nim to okazja do zdobycia wiedzy na temat dawnych wynalazków, a także poszerza wiedzę z zakresu fizyki. Urządzenie inspiruje dziecko do obserwacji przyrody i świata oraz trenuje koncentrację uwagi. Dzięki urządzeniu dziecko uczy się, ze można zobaczyć coś, co nie jest w zasięgu naszego wzroku)
-
zegar słoneczny (korzystanie z zegara słonecznego na naukowo-sensorycznym placu zabaw uczy dzieci dostrzegać istniejące w świecie związki pomiędzy kierunkami geograficznymi, słońcem i czasem. Zabawa z zegarem to świetny sposób rozwijania umiejętności obserwacji i analizy, a także doskonała okazja na oderwanie się od przesyconej elektroniką codzienności)
Dodatkowo:
-
huśtawka typu wahadłowego (przeznaczone dla dzieci w wieku od 2 do 12 lat. Konstrukcja urządzenia wykonana z sosny nordyckiej, charakteryzującej się wysoką wytrzymałością, odpornością na próchnienie i insekty oraz łatwością impregnowania. Elementy metalowe wykonane ze stali ocynkowanej, malowanej proszkowo. Elementy z tworzyw sztucznego wykonane są z HDPE. Drewniana konstrukcja montowana jest na metalowych kotwach. Siedzisko w kształcie bocianiego gniazda)
Wizualizacja urządzeń znajduje się w załącznikach.
Odbiorcy projektu: Z naukowego placu zabaw mogą korzystać wszyscy mieszkańcy, bez względu na wiek, płeć czy wykształcenie
Zasady korzystania z efektu realizacji projektu przez mieszkańców, dostępność: regulamin korzystania z naukowo-sensorycznego placu zabaw znajduje się w załącznikach.
Uzasadnienie projektu: Celem projektu jest zachęcenie dzieci i młodzieży do mądrej zabawy na świeżym powietrzu. Wychodząc naprzeciw potrzebom integracji społecznej i coraz większym skutkom spędzania wolnego czasu młodzieży przed komputerami, chcielibyśmy stworzyć kreatywną, a przy tym innowacyjną przestrzeń zieloną nie tylko dla podopiecznych Przedszkola, ale również dla wszystkich mieszkańców. Wybrane urządzenia mają za zadanie przekazywanie wiedzy poprzez zabawę, dzięki czemu dzieci i młodzież chętniej zgłębiają tajniki nauki.
Przestrzeń stanie się nie tylko miejscem spotkań mieszkańców, ale również rodzinną atrakcją turystyczną miasta. Naukowo-sensoryczny plac zabaw będzie dostosowany do osób w różnym wieku (od kilkulatków do seniorów) oraz do osób z niepełnosprawnością ruchową.
Szacunkowy koszt: 168 796,90 zł brutto
Szacunkowy koszt utrzymania w kolejnych latach: 5 500,00 zł
Tytuł projektu: Miasto Hajnówka – Brama do Puszczy Białowieskiej
Lokalizacja: Wjazd do miasta Hajnówka od strony Bielska Podlaskiego, nad Szosą Bielską (numer działki 499/7) na wysokości stacji kontroli pojazdów.
Opis projektu: Projekt dotyczy budowy konstrukcji drewnianej (wzmocnioną również niewidoczną konstrukcją stalową) w symbolicznym kształcie bramy w stylu tej, która stoi przy wejściu do rezerwatu ścisłego Białowieskiego Parku Narodowego (albo przy wejściu do Świętokrzyskiego Parku Narodowego w Hucie Szklanej). Na szczycie bramy znajduje się napis „MIASTO HAJNÓWKA – BRAMA DO PUSZCZY BIAŁOWIESKIEJ" w porze nocnej podświetlony lampą halogenową. Brama zamontowana będzie na betonowych podstawach. Obok drewnianej konstrukcji bramy – w ramach projektu – budowa niewielkiej zatoczki parkingowej dla samochodów i rowerów, na której będzie wyznaczone najlepsze miejsce na pamiątkowe zdjęcie, można też ustawić plan miasta Hajnówka z jej turystycznymi atrakcjami.
Odbiorcy projektu: Projekt promował będzie miasto Hajnówka oraz jej mieszkańców jako gospodarzy regionu Puszczy Białowieskiej oraz będzie miejską atrakcją turystyczną. Korzystać będzie mógł każdy mieszkaniec miasta i powiatu oraz zainteresowany turysta.
Zasady korzystania z efektu realizacji projektu przez mieszkańców, dostępność: Całodobowo
Uzasadnienie projektu: Miasto Hajnówka będzie bardziej rozpoznawalne i kojarzone z Puszczą Białowieską, brama będzie symboliczną wizytówką miasta i ciekawą atrakcją turystyczną.
Szacunkowy koszt: 54 000,00 zł
Tytuł projektu: Nie dajmy się boreliozie
Lokalizacja: Miasto Hajnówka. W jednym z hajnowskich laboratoriów medycznych wykonującym badania lub pobierającym próbki do badań.
Opis projektu: Projekt polega na możliwości skorzystania z badania w laboratorium na terenie miasta Hajnówka w celu potwierdzenia lub wykluczenia podejrzenia zakażenia się bakterią Borrelia.
Badanie ma formę profilaktyczną i skorzystać z niego może każdy mieszkaniec miasta Hajnówki bez skierowania od lekarza, który został ukąszony przez kleszcza w ostatnim okresie lub nawet jeżeli nie pamięta takiego faktu.
Projekt przewiduje badanie jednego mieszkańca jednym rodzajem testu ELISA lub testem PCR.
Test ELISA znany jako test immunoenzymatyczny polega na identyfikacji specyficznych przeciwciał, które obecnie są w surowicy człowieka zakażonego boreliozą. Wśród przeciwciał najistotniejszą rolę odgrywają immunoglobuliny IgG lub/i IgM, gdyż to właśnie one są zazwyczaj kojarzone z zakażeniem. Wzrost IgM w organizmie człowieka utrzymuje się do kilku tygodni od zakażenia, z kolei przeciwciała IgG wykrywane są dopiero po ok. 4-6 tygodniach od zakażenia, a ich wysoki poziom utrzymuje się nawet przez wiele lat.
Skuteczność i poprawność badania wymaga jednak dwuetapowego protokołu diagnostycznego.
Badanie za pomocą testu PCR wykonuje się po około dobie od ukąszenia przez kleszcza.
Przewiduje się realizację badań testem PCR - w ilości ok. 30 sztuk oraz testem ELISA w ilości ok. 400 sztuk.
Po ogłoszeniu na stronie internetowej realizacji projektu zainteresowani mieszkańcy Hajnówki wypełnią ankietę – zgłoszenie do badania w celu ustalenia terminu badania i stwierdzenia zasadności wykonania jednego z dwóch badań.
Ankiety – zgłoszenia będą dostępne w UM Hajnówka po ogłoszeniu na stronie internetowej UM Hajnówka wraz z podaniem konkretnego terminu i miejsca pobrania ankiet i ich złożenia po wypełnieniu.
Badania będą realizowane w ciągu trzech tygodni w miesiącu lipiec – sierpień 2020 r.
Liczba badań będzie ograniczona do kwot maksymalnej wartości projektu. Ilość odbiorców usługi będzie uzależniona od wynegocjowanej stawki za jedno badanie.
Wyniki badań będą do odbioru w tym samym laboratorium, w którym był pobrany materiał do badań.
Każdy z uczestników badania powinien z wynikiem badania udać się na konsultacje do lekarza specjalisty chorób zakaźnych lub do dermatologa w celu przeprowadzenia testu sprawdzającego inną techniką, np. Western blot. Obydwie metody, tj. ELISA i Western blot wzajemnie się uzupełniają.
Odbiorcy projektu: Z badania będzie mógł skorzystać każdy mieszkaniec miasta Hajnówki, podejrzewający u siebie możliwość zakażenia się boreliozą, który zgłosi się do UM Hajnówka i złoży ankietę – zgłoszenie do badania. Projekt dotyczy wszystkich mieszkańców Hajnówki bez względu na wiek i płeć. Z badania na boreliozę będą mogli skorzystać bez skierowania od lekarza wszyscy ci, którzy przebywali na terenach zielonych (parkach, lesie, ogrodzie) i obserwują u siebie niepokojące objawy, podejrzewają możliwość zakażenia boreliozą.
Zasady korzystania z efektu realizacji projektu przez mieszkańców, dostępność: Badania będą wykonywane w wybranej w wyniku przetargu placówce, realizującej badania laboratoryjne w godzinach pracy w ciągu dwóch tygodni w miesiącu lipiec – sierpień 2020 r. Dokładny termin przeprowadzenia badań, miejsce oraz godziny pracy laboratorium będą ogłoszone miesiąc przed realizacją projektu na stronie internetowej UM Hajnówka oraz na tablicach ogłoszeń.
Uzasadnienie projektu: W Polsce ok. 30 procent kleszczy jest zarażonych i przenosi bakterię Borrelii zarażając ludzi. W województwie podlaskim ten odsetek jest znacznie większy. Nasi mieszkańcy preferujący odpoczynek na świeżym powietrzu są bardzo narażeni na choroby pokleszczowe. Wielu ludzi zarażonych bakterią nie ma świadomości choroby, która może uaktywnić się po latach. Ze statystyk wynika, że od roku2007 ilość zachorowań w Polsce wzrosła z ok. 7 tys. Do ponad 21 tys. W roku 2017. Ze względu na duży koszt badań na ogół są wykonywane badania metodą tańszą i mniej czułą.
Szacunkowy koszt: 27 986,00 zł
Plik do pobrania: BORELIOZA - niebezpieczna chorowba z Lime. Ogólna charakterystyka i diagnostyka laboratoryjna zakażenia
Tytuł projektu: Zadbajmy o zdrowie i życie mieszkańców Hajnówki - doposażenie ambulansu medycznego w defibrylator
Lokalizacja: Zakład Pomocy Doraźnej w Hajnówce (ZPD), ul. Prosta 4, 17-200 Hajnówka
Opis projektu: Celem projektu jest sfinansowanie zakupu defibrylatora medycznego i doposażenie ambulansu stacjonującego w Hajnówce w nowoczesny sprzęt.
Cele szczegółowe projektu:
-
Poprawa standardów udzielanych usług;
-
Zwiększony komfort dla mieszkańców oraz zespołów ratowniczych;
-
Wyeliminowanie kosztów związanych z eksploatacją starego defibrylatora (koszty napraw).
Zespoły ratownictwa medycznego stacjonujące w Hajnówce codziennie ratują zdrowie i życie mieszkańców. To dzięki nim wiele osób cieszy się zdrowiem i życiem. Odpowiednio wykonany masaż serca oraz wczesna defibrylacja zwiększają szansę na przeżycie nawet o 75%! W 2018 r. zespoły stacjonujące w Hajnówce wykonały łącznie 2922b wyjazdów, średnio 240 wyjazdów w miesiącu. Jeden z ambulansów stacjonujących w Hajnówce jest wyposażony w wyeksploatowany defibrylator z 2004r., który należałoby wymienić.
Defibrylator medyczny jest ważnym elementem wyposażenia ambulansu, zakup ten umożliwi pracę ratowników medycznych na wysokim poziomie w sytuacji zatrzymania krążenia pacjenta, które może doprowadzić do nieodwracalnych w skutkach zmian, a w konsekwencji do śmierci pacjenta. Niezbędne jest wówczas podjęcie resuscytacji krążeniowo-oddechowej przy użyciu defibrylatora. W wielu sytuacjach, użycie defibrylatora ratuje życie i zdrowie pacjentów. ten zakup pozwoli na utrzymanie jakości świadczonych usług zdrowotnych na wysokim poziomie, wpłynie pozytywnie na komfort pacjentów, pracę personelu medycznego oraz poprawi bezpieczeństwo zdrowotne mieszkańców miasta Hajnówka. Osoby, które będą w stanie bezpośredniego zagrożenia życia i zdrowia, wymagające podjęcia natychmiastowych czynności ratunkowych, skorzystają z pomocy udzielanej przez Zespoły Ratownictwa Medycznego oraz ze sprzętu, którym dysponują. Dzięki możliwości jaką daje nam samorząd możemy decydować o podziale środków finansowych na cele, które są niezbędne dla naszej społeczności.
Odbiorcy projektu: Zakup defibrylatora medycznego, jako doposażenie ambulansu medycznego w ramach projektu, adresowany jest do wszystkich mieszkańców Hajnówki tj. do ponad 20 tysięcy osób, którzy znajdą się w sytuacji, w której sprzęt będzie mógł im ratować życie. W stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego zespół ratownictwa medycznego udziela świadczenia opieki zdrowotnej każdej osobie bez względu na jej status ubezpieczeniowy i prawny.
Zasady korzystania z efektu realizacji projektu przez mieszkańców, dostępność: Ratownictwo Medyczne udziela świadczeń w warunkach pozaszpitalnych i jest systemem działającym w celu ratowania życia i zdrowia ludzkiego. Zespoły ratownictwa medycznego udzielają świadczeń zdrowotnych całodobowo, 7 dni w tygodniu przez 234 godziny na dobę. Kryterium ogólnodostępności jest spełnione.
Uzasadnienie projektu: ZPD w Hajnówce funkcjonuje nieprzerwanie od 1993r. udzielając pomocy potrzebującym w sytuacji zagrożenia ich życia i zdrowia. Pomysł projektu doposażenia ambulansu medycznego w defibrylator wypływa od ratowników medycznych pracujących w Zespołach Ratownictwa Medycznego oraz od mieszkańcow miasta. Zakup nowoczesnego defibrylatora, jako wyposażenia ambulansu medycznego przyczyni się do skutecznej i profesjonalnej pracy ratowników medycznych w sytuacji zagrożenia życia pacjenta. Podczas akcji ratowniczych liczy się każda minuta, a posiadany sprzęt i wyposażenie ambulansu wpływa na bezpieczeństwo, życie i zdrowie pacjentów. Defibrylator medyczny to urządzenie, którego celem jest przywrócenie pracy serca. Jest urządzeniem pomocnym przy wykonywaniu reanimacji w różnych warunkach, w których niejednokrotnie znajdują się ratownicy medyczni pogotowia ratunkowego. Jeden z ambulansów medycznych jest wyposażony w defibrylator, który został zakupiony w 2004r. Nikogo nie trzeba przekonywać, że 15 lat dla technologii ratowniczej to bardzo dużo. Gdy liczy się każda minuta, sprzęt musi działać niezawodnie. Dzięki sfinansowaniu tego projektu zostaną rozwiązane problemy ratowników, którzy pracują w systemie Państwowego Ratownictwa Medycznego w Hajnówce. Dzięki temu zakupowi akcje ratownicze będą odbywały się z wykorzystaniem nowoczesnego sprzętu, co wpłynie na skuteczną pomoc dla mieszkańców Hajnówki. Zakup nowego defibrylatora jest priorytetem, bo każdy człowiek czuje się bezpiecznie jeśli ma pewność, że podstawowe służby w tym pogotowie posiada właściwe zaplecze w postaci odpowiedniego sprzętu. „Choć zdrowie nie jest na pewno wszystkim to bez niego wszystko jest niczym” słowa Arthura Schopenhauera, filozofia niemieckiego mają dziś szczególne znaczenie. Zdrowie to najcenniejszy dar jaki każdy człowiek mógł otrzymać, a przypominamy sobie o tym w sytuacjach gdy potrzebujemy pomocy. Szybką pomoc możemy uzyskać w sytuacji, gdy określone służby dysponują nowoczesnym sprzętem. Proponowany sprzęt, spełnia najwyższe kryteria jakościowe w ratownictwie medycznym, a doposażenie ambulansu medycznego w Hajnówce przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa zdrowotnego mieszkańców.
Szacunkowy koszt: 65 000,00 zł brutto
Wstępna lista projektów złożonych do budżetu obywatelskiego na 2020 rok ocenionych pozytywnie
Lp. |
Nazwa projektu |
Karty oceny |
1. |
Tężnia solankowa w parku miejskim |
|
2. |
Boks olimpijski – treningi darmowe, turniej w mieście Hajnówka, zakup ringu |
|
3. |
Kolorowe tarasy – akcja renowacja w Przedszkolu Nr 1 w Hajnówce |
|
4. |
Sauna w Parku Wodnym w Hajnówce |
|
5. |
Petarda Kultury – potańcówki, kino plenerowe, sztuka ulicy, spotkania z podróżą |
|
6. |
Rozbudowa przyszkolnego placu zabaw Judzianka |
|
7. |
„Radość dla malucha” - rozbudowa placu zabaw przy Szkole Podstawowej nr 4 |
|
8. |
„Szafki szkolne dla uczniów w SP4 – dbamy o zdrowie naszych dzieci” |
|
9. |
Budowa Siłowni Zewnętrznej przy Szkole Podstawowej Nr 1 w Hajnówce |
|
10. |
Naukowo-sensoryczny plac zabaw dla każdego |
Wstępna lista projektów złożonych do budżetu obywatelskiego na 2020 rok ocenionych negatywnie
Lp. |
Nazwa projektu |
Karty oceny |
1. |
Miasto Hajnówka – Brama do Puszczy Białowieskiej |
|
2. |
„Nie dajmy się boreliozie” |
|
3. |
Zadbajmy o zdrowie i życie mieszkańców Hajnówki – doposażenie ambulansu medycznego w defibrylator |
W przypadku negatywnej oceny projektu wnioskodawca może złożyć odwołanie do Burmistrza Miasta Hajnówka wraz z jego uzasadnieniem w terminie 7 dni od dnia publikacji listy projektów ocenionych negatywnie.
Ważne! Termin składania odwołań został przedłużony do dnia 19 września 2019 r.