-
Utworzono: wtorek, 27, sierpień 2019 14:32
-
Odsłony: 2193
Wydarzenie to każdego roku jest dowodem na to, iż drewno, tak jak istota ludzka posiada swoją formę oraz duszę. Jest nie tylko zasobem gospodarczym (np. opał), produkcyjnym (produkcja mebli, materiałów budowlanych), ale także materiałem artystycznym. Jego forma to efekt zewnętrzny inspiracji artysty-rzeźbiarza, który wydobywa z niego tkwiące w nim życie. Aby zrozumieć przekaz rzeźby, należy ją obejrzeć ze wszystkich stron. Za jej pośrednictwem możemy powiedzieć bardzo wiele, nawet ukazać tajemnice Puszczy Białowieskiej. Tak też się stało podczas tegorocznej edycji Pleneru Rzeźby w Drewnie Hajnówka 2019, który trwał od 5 do 24 sierpnia. Prace artystów-rzeźbiarzy trwały dzień w dzień przy budynku Hajnowskiego Domu Kultury. W tym roku nad „wydobywaniem życia z drewna” pracowało 8 rzeźbiarzy, w tym dwóch z Białorusi. Stanęli oni przed zadaniem o tematyce „Tajemnicza Puszcza Białowieska - wspólne dziedzictwo Słowiańszczyzny”. Z kawałków drewna, kłód za pomocą pił, szlifierek, dłut, siekierek powstawały „leśne” dzieła sztuki, mające na celu ukazanie istot, materii, stanowiących dziedzictwo przyrodnicze i kulturowe, najstarszego naturalnego lasu Europy. Słowiańskie bóstwa, puszczańskie zwierzęta, rzeźby z metaforycznym przekazem…:
- Stanisław Ostaszewski (Białystok) - "Zielarka", "Morze-Foka", "Wrzeźba",
- Jerzy Iwacik (Hajnówka) - "...rozwijam się, zwijam się...", "Taka jestem",
- Marek Sapiołko (Hajnówka) - "Welces", "Jessa",
- Wiktor Kabac (Hajnówka) - "Światowid", "Perun",
- Daniel Lipian-Kaniuk (Lublin) - "Natura", "Duet", "Bogini Przyrody",
- Aleksander Lazerka (Brześć-Białoruś) - "Melodia Puszczy", "Król Puszczy",
- Stanisław Żywolewski (Hajnówka) - "Faun",
- Mikołaj Sklar (Grodno-Białoruś) - "Trzy dłonie", "Lola", "Duch Puszczy".
Do współorganizatorów tegorocznego pleneru rzeźbiarskiego, obok Urzędu Miasta Hajnówka i Hajnowskiego Domu Kultury, dołączyły trzy puszczańskie Nadleśnictwa: Hajnówka, Białowieża oraz Browsk. Od samego początku zamysłem poplenerowym było ustawienie powstałych rzeźb nie tylko na terenie miasta, ale również na szlakach turystycznych przebiegających przez puszczę. Tak też się stanie już niedługo. Będą one stanowić dodatkową, symboliczną atrakcję turystyczną.
Cieszy nas bardzo, że do hajnowskiej przestrzeni kulturowej powróciło to szczególne dla historii miasta oraz Puszczy Białowieskiej wydarzenie, podkreślające ich markę. Dziękujemy tegorocznym uczestnikom za przepiękne rzeźby inspirowane puszczańską przyrodą.
Do zobaczenia w następnym roku.
Emilia Korolczuk