100 procent zasiłku chorobowego dla medyków przywrócony

- Od 5 września br. osoby zatrudnione w podmiotach leczniczych, zarówno pracownicy medyczni jak i niemedyczni, mają prawo do 100 proc. wynagrodzenia chorobowego lub zasiłku chorobowego. Na 100 proc. świadczenia chorobowego może również liczyć straż gminna i ochotnicy straży pożarnej. Prawo do 100 proc. świadczenia będzie przysługiwać uprawnionym osobom, jeżeli ich niezdolność do pracy, kwarantanna lub izolacja nastąpiła po zetknięciu z COVID-19 w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych. Tak wynika z nowelizacji przepisów – informuje Katarzyna Krupicka, rzecznik regionalny ZUS województwa podlaskiego.

Nowe przepisy umożliwiają od 5 września br. wyrównanie zasiłku chorobowego z 80 proc. do 100 proc. podstawy wymiary zasiłku osobom zatrudnionym w podmiotach leczniczych, straży gminnej i ochotniczej straży pożarnej. Przeliczenie obniżonego zasiłku będzie następowało na wniosek. Jeśli zasiłki wypłaca sam pracodawca/zleceniodawca, to wniosek należy przekazać pracodawcy lub zleceniodawcy. - Osoba prowadząca własną firmę składa wniosek w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych, może to zrobić elektronicznie przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE ZUS). Pracodawca, który nie jest płatnikiem zasiłku przekazuje do ZUS odpowiednio druk Z-3 lub Z-3a, a prowadzący działalność ZAS-53. We wniosku należy m.in. potwierdzić, że niezdolność do pracy, kwarantanna lub izolacja nastąpiła po zetknięciu z koronawirusem w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych. Do wniosku należy dołączyć oświadczenie ubezpieczonego potwierdzające, że niezdolność do pracy jest spowodowana COVID-19. A w przypadku osób wykonujących zadania członka ochotniczej straży pożarnej dodatkowo dołączyć oświadczenie, że niezdolność do pracy lub poddanie kwarantannie czy izolacji powstało w związku z wykonywaniem zadań członka ochotniczej straży pożarnej - mówi Katarzyna Krupicka .

Na 100 proc. chorobowego mogą również liczyć osoby zatrudnione w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej świadczących usługi całodobowo, w noclegowniach oraz innych placówkach zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub w podeszłym wieku. - Zmiana przepisów w ich przypadku następuje od 29 listopada br. Pracodawca/zleceniodawca, który nie wypłaca sam zasiłków przekazuje w ciągu 7 dni do ZUS-u druk Z-3 lub ZUS Z-3a. Może to zrobić za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych (PUE ZUS). Do wniosku należy także dołączyć oświadczenie ubezpieczonego potwierdzające, że niezdolność do pracy jest spowodowana COVID-19. Z kolei osoba prowadząca działalność gospodarczą do wniosku o zasiłek chorobowy ZAS-53 powinna dołączyć scan lub zdjęcie podpisanego oświadczenia. Może to zrobić za pośrednictwem portalu PUE ZUS – dodaje rzeczniczka.

Ze zmiany mogą skorzystać osoby wyłącznie podlegające ubezpieczeniu chorobowemu.

 

Katarzyna Krupicka
regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa podlaskiego

KORONAWIRUS

 

20.03.11 koronawirus

Jeśli w ciągu ostatnich 14 dni byłeś w miejscu gdzie występuje koronawirus, jeśli zaobserwowałeś u siebie objawy takie jak:

GORĄCZKA, KASZEL, DUSZNOŚĆ i PROBLEMY z ODDYCHANIEM,

to bezzwłocznie powiadom telefonicznie stację sanitarno-epidemiologiczną

tel. 604-441-454, 698-068-518, 604-279-575

w przypadku nasilonych objawów zadzwoń pod numer alarmowy 112 lub zgłoś  się bezpośrednio do oddziału zakaźnego.

Najbliższy oddział: 606-996-889

 

 Potrzebujesz pomocy przy codziennych czynnościach, lub wsparcia psychologicznego?

Skontaktuj się z MOPS w Hajnówce.


.

KONTAKT

border video

   ul. Aleksego Zina 1, 17-200 Hajnówka

   tel. 85 682 21 80,  fax 85 674 37 46

   Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.  e-mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

                  KONTAKT DO REFERATÓW

  ADMINISTRATOR Emilia Rynkowska

        PUBLIKACJE na www.hajnowka.pl

        Klauzula RODO

        Deklaracja dostępności

       Koordynator do spraw dostępności

 

 NA SKRÓTY

border video

  Godziny otwarcia:  poniedziałek - piątek 7.30-15.30

  Godziny przyjęć Burmistrza: poniedziałek 13.00-17.00

  Kasa UM czynna:  8:00-15.00, przerwa 10.30-11.30

  Możliwość płatności kartą płatniczą

  Rachunek bankowy do bezgotówkowej zapłaty opłaty skarbowej: 46 1020 1332 0000 1602 0276 4058

   Nr IBAN: PL 46 1020 1332 0000 1602 0276 4058

   NIP 543-00-10-446                  SWIFT: BPKOPLPW

   NIP Gminy Miejskiej Hajnówka NIP 603-00-06-341

border video

   herb UMHerb Miasta Hajnówka do pobrania

 

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.