ZUS informuje: Zasiłek pogrzebowy w czasie koronawirusa

Tylko we wrześniu i październiku Zakład Ubezpieczeń Społecznych wypłacił blisko 62,5 tysiąca zasiłków pogrzebowych . W województwie podlaskim ta liczba sięgnęła prawie 1,5 tys. wypłat. Zasiłek pogrzebowy to zwrot poniesionych kosztów pogrzebu. Prawo do niego wygasa w razie niezgłoszenia wniosku o jego przyznanie w okresie 12 miesięcy od dnia śmierci osoby, po której zasiłek przysługuje. Chyba, że było to niemożliwe z powodu późniejszego odnalezienia zwłok lub zidentyfikowania osoby zmarłej albo z innych przyczyn całkowicie niezależnych od osoby uprawnionej. Wówczas prawo do zasiłku wygasa po upływie 12 miesięcy od dnia pogrzebu.

Z danych statystycznych za wrzesień i październik 2020 roku wynika, że nastąpił wzrost liczby wypłaconych zasiłków pogrzebowych w porównaniu do ubiegłego roku. W analogicznym okresie roku 2019 liczba wypłat w całym kraju była niższa o 11 proc., natomiast w naszym regionie o 10 proc. W wymienionych dwóch miesiącach bieżącego roku ZUS wypłacił 56 344 zasiłki pogrzebowe, a w tych samych miesiącach tego roku 62 350, czyli ponad 6 tys. więcej. Natomiast w naszym województwie w 2019 r. wypłacono 1 329 zasiłków, a w tym roku 1 460, czyli o 131 świadczeń więcej.

Warto wiedzieć, że zwrot kosztów pogrzebu należy się nie tylko rodzinie, ale każdej osobie
i instytucji, która te koszty udokumentuje. Tak, więc w sytuacji, gdy za pochówek zapłaci np. dom pomocy społecznej, gmina lub pracodawca zasiłek pogrzebowy przysługuje tym podmiotom w wysokości udokumentowanych kosztów pogrzebu, nie wyższych jednak niż 4.000 zł.

- Zasada ta ma także zastosowanie w przypadku pokrycia kosztów pogrzebu przez inną osobę niż członek rodziny, czyli osobę obcą np. sąsiada. W sytuacji, gdy koszty pokryje więcej niż jedna osoba lub podmiot, zasiłek pogrzebowy ulega podziałowi między te osoby lub podmioty - proporcjonalnie do poniesionych kosztów pogrzebu – mówi Katarzyna Krupicka regionalny rzecznik prasowy ZUS w województwie podlaskim.

- Osoby obce, aby otrzymać zasiłek pogrzebowy z ZUS muszą szczegółowo udokumentować poniesione wydatki do wysokości zasiłku. Przepisy wymagają, aby osoba ubiegająca się o wypłatę zasiłku pogrzebowego przedstawiła wszystkie rachunki potwierdzające poniesione wydatki od chwili śmierci osoby do momentu złożenia ciała do grobu – wyjaśnia rzeczniczka.

Aby usprawnić procedury i zminimalizować formalności w tych trudnych dla rodziny i bliskich okolicznościach, ZUS wspólnie z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji podjął decyzję, że jeśli do wniosku o zasiłek pogrzebowy nie został dołączony akt zgonu, pozyska go we własnym zakresie elektronicznie. Tym samym, klient nie będzie musiał dostarczać tego dokumentu w formie papierowej. Aby ZUS mógł uzyskać potrzebny odpis aktu, musi otrzymać od osoby wnioskującej o zasiłek dane, takie jak imię i nazwisko, numer PESEL i datę zgonu, które umożliwią urzędowi stanu cywilnego identyfikację osoby, której odpis dotyczy. Jednak ZUS wystąpi do urzędu o wydanie odpisu skróconego aktu zgonu tylko w przypadku, gdy wnioskodawcą w sprawie o zasiłek pogrzebowy jest członek rodziny osoby zmarłej.

Katarzyna Krupicka

regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa podlaskiego

KORONAWIRUS

 

20.03.11 koronawirus

Jeśli w ciągu ostatnich 14 dni byłeś w miejscu gdzie występuje koronawirus, jeśli zaobserwowałeś u siebie objawy takie jak:

GORĄCZKA, KASZEL, DUSZNOŚĆ i PROBLEMY z ODDYCHANIEM,

to bezzwłocznie powiadom telefonicznie stację sanitarno-epidemiologiczną

tel. 604-441-454, 698-068-518, 604-279-575

w przypadku nasilonych objawów zadzwoń pod numer alarmowy 112 lub zgłoś  się bezpośrednio do oddziału zakaźnego.

Najbliższy oddział: 606-996-889

 

 Potrzebujesz pomocy przy codziennych czynnościach, lub wsparcia psychologicznego?

Skontaktuj się z MOPS w Hajnówce.


.

KONTAKT

border video

   ul. Aleksego Zina 1, 17-200 Hajnówka

   tel. 85 682 21 80,  fax 85 674 37 46

   Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.  e-mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

                  KONTAKT DO REFERATÓW

  ADMINISTRATOR Emilia Rynkowska

        PUBLIKACJE na www.hajnowka.pl

        Klauzula RODO

        Deklaracja dostępności

       Koordynator do spraw dostępności

 

 NA SKRÓTY

border video

  Godziny otwarcia:  poniedziałek - piątek 7.30-15.30

  Godziny przyjęć Burmistrza: poniedziałek 13.00-17.00

  Kasa UM czynna:  8:00-15.00, przerwa 10.30-11.30

  Możliwość płatności kartą płatniczą

  Rachunek bankowy do bezgotówkowej zapłaty opłaty skarbowej: 46 1020 1332 0000 1602 0276 4058

   Nr IBAN: PL 46 1020 1332 0000 1602 0276 4058

   NIP 543-00-10-446                  SWIFT: BPKOPLPW

   NIP Gminy Miejskiej Hajnówka NIP 603-00-06-341

border video

   herb UMHerb Miasta Hajnówka do pobrania

 

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.