-
Utworzono: czwartek, 05, listopad 2020 12:18
-
Odsłony: 271
Ministerstwo Cyfryzacji uruchomiło usługę tymczasowego profilu zaufanego mającą za zadanie pomóc w załatwianiu różnych spraw urzędowych za pośrednictwem Internetu w czasie epidemii. Skutki prawne tego rodzaju podpisu są takie same jak przy stosowaniu zwykłego profilu zaufanego. Tymczasowy PZ jest ważny 3 miesiące, natomiast standardowy – 3 lata. Mogą go założyć osoby bez konta w odpowiednim banku i bez konieczności potwierdzenia PZ w punkcie potwierdzającym.
Zakładanie tymczasowego profilu zaufanego krok po kroku:
Zakłada się go na portalu www.GOV.pl. Tam należy wybrać e-usługę „Załóż profil zaufany”, a w niej – tymczasowy profil zaufany. Następnie klika się przycisk „Załóż tymczasowy profil zaufany”. Od tego momentu system będzie prowadził dalej daną osobę.
Konieczne jest:
- ustalenie danych do logowania, czyli podanie nazwy użytkownika, która będzie używana,
- podanie hasła, którym dana osoba będzie się później logować do systemów e-administracji.
Nazwę i hasło należy zapamiętać – nie należy tych danych podawać osobom postronnym.
Hasło musi mieć minimum osiem znaków, w tym jedną dużą literę, jedną małą literę oraz jedną cyfrę lub jeden znak specjalny.
Nazwa użytkownika może zawierać duże i małe litery, cyfry oraz podkreślenie (_) i łącznik (–). Nie może za to zawierać polskich znaków, spacji oraz innych znaków specjalnych i kropki.
Uwaga! Wielkość liter ma znaczenie.
W kolejnym etapie należy podać swoje dane:
Następnie należy podać dane kontaktowe (adres e-mail, numer telefonu) i wybrać termin wideorozmowy. Trzeba się upewnić, że sprzęt jakim się posługujemy (telefon, tablet, laptop) ma kamerę i mikrofon. Bez tego rozmowa się nie uda.
System zapyta, w których porach dnia osoba zakładająca PZ może porozmawiać i zobaczyć się z urzędnikiem oraz potwierdzić swój tymczasowy profil zaufany.
Kolejny krok to podsumowanie wniosku, w którym należy sprawdzić wszystkie swoje dane i upewnić się, że są one prawidłowe, a następnie wysłać wniosek. Na podany numer telefonu przyjdzie kod autoryzacyjny, który należy wpisać w odpowiednie pole i kliknąć „Dalej”.
Na podany adres poczty elektronicznej przesłane zostaną dwie wiadomości:
-
pierwsza - potwierdzenie założenia konta w serwisie Profil Zaufany,
-
druga - potwierdzenie wysłania wniosku.
WAŻNE! W drugiej wiadomości zostanie podany numer wniosku, który będzie potrzebny podczas rozmowy z urzędnikiem – nie należy nikomu podawać tego numeru.
Urzędnik oddzwoni w terminie uzależnionym od liczby złożonych wniosków.
Wideorozmowa z urzędnikiem powinna mieć następujący przebieg:
-
Urzędnik zadzwoni i poda numer złożonego wniosku. Należy sprawdź, czy numer się zgadza z tym, który został wysłany przez system w potwierdzeniu. Jeśli tak, można kontynuować rozmowę.
-
Na adres e-mail przesłany zostanie link do rozmowy video. Rozmowa odbędzie się za pomocą aplikacji wskazanej we wniosku. Należy kliknąć w przesłany link (w aplikacji Skype dodatkowo klika się w zielony przycisk Zadzwoń).
-
Urzędnik poprosi o potwierdzenie, że dane we wniosku są prawdziwe i aktualne. Przedstawi zasady korzystania z tymczasowego profilu zaufanego i poprosi o okazanie dowodu tożsamości w taki sposób, by mógł przeczytać jego treść.
-
Jeśli cały proces przebiegnie pomyślnie, tymczasowy profil zaufany zostanie potwierdzony przez urzędnika. Potwierdzenie założenia PZ zostanie przesłane na adres e-mail.
Jeśli ważność Twojego tymczasowego PZ dobiegnie końca, złóż wniosek o zwykły profil zaufany.
Więcej informacji na witrynie Ministerstwa Cyfryzacji