Tymczasowy profil zaufany

Ministerstwo Cyfryzacji uruchomiło usługę tymczasowego profilu zaufanego mającą za zadanie pomóc w załatwianiu różnych spraw urzędowych za pośrednictwem Internetu w czasie epidemii. Skutki prawne tego rodzaju podpisu są takie same jak przy stosowaniu zwykłego profilu zaufanego. Tymczasowy PZ jest ważny 3 miesiące, natomiast standardowy – 3 lata. Mogą go założyć osoby bez konta w odpowiednim banku i bez konieczności potwierdzenia PZ w punkcie potwierdzającym.

Zakładanie tymczasowego profilu zaufanego krok po kroku:

Zakłada się go na portalu www.GOV.pl. Tam należy wybrać e-usługę „Załóż profil zaufany”, a w niej – tymczasowy profil zaufany. Następnie klika się przycisk „Załóż tymczasowy profil zaufany”. Od tego momentu system będzie prowadził dalej daną osobę.

Konieczne jest:

  • ustalenie danych do logowania, czyli podanie nazwy użytkownika, która będzie używana,
  • podanie hasła, którym dana osoba będzie się później logować do systemów e-administracji.

Nazwę i hasło należy zapamiętać – nie należy tych danych podawać osobom postronnym.

Hasło musi mieć minimum osiem znaków, w tym jedną dużą literę, jedną małą literę oraz jedną cyfrę lub jeden znak specjalny.

Nazwa użytkownika może zawierać duże i małe litery, cyfry oraz podkreślenie (_) i łącznik (–). Nie może za to zawierać polskich znaków, spacji oraz innych znaków specjalnych i kropki.

Uwaga! Wielkość liter ma znaczenie.  

W kolejnym etapie należy podać swoje dane:

  • pierwsze i drugie imię (o ile osoba je posiada),

  • nazwisko,

  • numer PESEL.

Następnie należy podać dane kontaktowe (adres e-mail, numer telefonu) i wybrać termin wideorozmowy. Trzeba się upewnić, że sprzęt jakim się posługujemy (telefon, tablet, laptop) ma kamerę i mikrofon. Bez tego rozmowa się nie uda.

System zapyta, w których porach dnia osoba zakładająca PZ może porozmawiać i zobaczyć się z urzędnikiem oraz potwierdzić swój tymczasowy profil zaufany.

Kolejny krok to podsumowanie wniosku, w którym należy sprawdzić wszystkie swoje dane i upewnić się, że są one prawidłowe, a następnie wysłać wniosek. Na podany numer telefonu przyjdzie kod autoryzacyjny, który należy wpisać w odpowiednie pole i kliknąć „Dalej”.

Na podany adres poczty elektronicznej przesłane zostaną dwie wiadomości:

  • pierwsza - potwierdzenie założenia konta w serwisie Profil Zaufany,

  • druga - potwierdzenie wysłania wniosku.

WAŻNE! W drugiej wiadomości zostanie podany numer wniosku, który będzie potrzebny podczas rozmowy z urzędnikiem – nie należy nikomu podawać tego numeru.

Urzędnik oddzwoni w terminie uzależnionym od liczby złożonych wniosków.

Wideorozmowa z urzędnikiem powinna mieć następujący przebieg:

  1. Urzędnik zadzwoni i poda numer złożonego wniosku. Należy sprawdź, czy numer się zgadza z tym, który został wysłany przez system w potwierdzeniu. Jeśli tak, można kontynuować rozmowę.

  2. Na adres e-mail przesłany zostanie link do rozmowy video. Rozmowa odbędzie się za pomocą aplikacji wskazanej we wniosku. Należy kliknąć w przesłany link (w aplikacji Skype dodatkowo klika się w zielony przycisk Zadzwoń).

  3. Urzędnik poprosi o potwierdzenie, że dane we wniosku są prawdziwe i aktualne. Przedstawi zasady korzystania z tymczasowego profilu zaufanego i poprosi o okazanie dowodu tożsamości w taki sposób, by mógł przeczytać jego treść.  

  4. Jeśli cały proces przebiegnie pomyślnie, tymczasowy profil zaufany zostanie potwierdzony przez urzędnika. Potwierdzenie założenia PZ zostanie przesłane na adres e-mail.

Jeśli ważność Twojego tymczasowego PZ dobiegnie końca, złóż wniosek o zwykły profil zaufany.

 Więcej informacji na witrynie Ministerstwa Cyfryzacji

Switch mode views:
  • Font size:
  • Decrease
  • Reset
  • Increase

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.