Niepełnosprawność ruchu - tematem kursu dla asystentów osób z niepełnosprawnościami

 zdjęcie: na wprost przy ścianie stoi rzutnik z wyświetlonym na białym tle napisem - Pokonywanie przeszkód; przed nim wkoło stoi 5 osób siedzących na wózkach i trzy osoby pełniące role asystentów

W dniach 1-2 października w Hajnowskim Domu Kultury odbyła się kolejna część kursu stacjonarnego dla asystentów osób z niepełnosprawnościami w ramach projektu „Hajnówka dostępna - program dostępności miasta w sferach kultury i turystyki inspirowany rozwiązaniami włoskimi z miasta Matera”. Uczestnicy w trakcie warsztatów poznali specyfikę funkcjonowania osób poruszających się na wózkach inwalidzkich.

Zarys ten przedstawiła im Izabela Sopalska-Rybak, prezeska Fundacji Kulawa Warszawa, która na co dzień porusza się na wózku. Zajęcia praktyczne (z perspektywy osoby z niepełnosprawnością ruchu), polegały na bezpośrednim doświadczeniu przez kursantów fizycznej i psychicznej strony tego rodzaju niepełnosprawności. Poznali oni odpowiedzi na najważniejsze pytania tj.: jak pomóc takiej osobie? w jaki sposób pokonać przeszkody (czyli jak wykonać tzw. balans)? na czym polega rola asystenta (poprzez wcielenie się w rolę osoby z niepełnosprawnością i jej asystenta).

Drugi dzień miał miejsce w terenie. Uczestnicy dobrani w pary (osoba z niepełnosprawnością ruchu + jej asystent) mieli za zadanie w ciągu dwóch godzin dotrzeć do wyznaczonych na otrzymanych mapach punktów w przestrzeni miejskiej. Z każdym z nich wiązało się pytanie dotyczące dostępności m.in. w jaki sposób udzielić pomocy osobie na wózku? jakie występują rodzaje wózków i czym się od siebie różnią? po czym poznać osoby bardziej sprawne i mniej sprawne? Kursanci mieli także zaproponować zorganizowanie wydarzenia kulturalno-edukacyjnego na Dzień Osób z Niepełnosprawnościami. Wśród propozycji pojawiały się najczęściej: integracyjne warsztaty plastyczne, koncerty z udziałem artystów z niepełnosprawnościami itp. Osoby, będąc w terenie doświadczyły różnych mniej lub bardziej skomplikowanych sytuacji związanych z pokonaniem barier przestrzennych, różnych reakcji ze strony przechodniów.

To był już ostatnie stacjonarne spotkanie uczestników kursu. Przed nami jeszcze trzy spotkania online wprowadzające w tematykę: jak się nie wypalić wspierając innych? jak sobie radzić w trudnych i stresujących sytuacjach?

Emilia Korolczuk

Główny specjalista ds. wdrożenia w projekcie

logotypy: Fundusze Europejskie Wiedza Edukacja Rozwój; Rzeczpospolita Polska; Unia Europejska Europejski Fundusz Społeczny];

zdjęcie: niewielka sala, przy ścianie stoi rzutnik z wyświetlonym niebieskim napisem - Fundacja Kulawa Warszawa; tuz przed nim stoi kobieta siedząca na wózku; po jej lewej stronie siedzą na krzesłach trzy osoby: jeden mężczyzna i dwie kobiety

zdjęcie: grupa osób usadowiona na sali w koło; część z nich siedzi na krzesłach, kilka osób na dostawionych wózkach inwalidzkich; widocznych jest 9 kobiet; na wprost na stoliku stoi projektora, tuż za nim mężczyzna

zdjęcie: na wprost przy ścianie stoi rzutnik z wyświetlonym na białym tle czarnym napisem - Zgadywanka…Kto bardziej potrzebuje pomocy? przed nim od lewej stoi mężczyzna siedzący na wózku, po prawej kobieta na wózku

zdjęcie: podwórze; 6 osób na wózkach inwalidzkich, za nimi osoby pełniące role ich asystentów; poruszają się przed siebie po ścieżce z szarej kostki brukowej

zdjęcie: podwórze; trzy osoby na wózkach (kobiety) i cztery idące z nimi (trzy kobiety i jeden mężczyzna); z prawej strony znajduje się podjazd dla osób z niepełnosprawnościami

Switch mode views:
  • Font size:
  • Decrease
  • Reset
  • Increase

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.