POWER szansą na zdobycie nowych doświadczeń
- Utworzono: poniedziałek, 25, marzec 2019 08:53
- Odsłony: 1257
W dobie postępującego procesu globalizacji państwa członkowskie UE, takie jak Polska stawiają nacisk na dynamiczny rozwój kluczowych kompetencji swoich obywateli podnosząc ich wiedzę, umiejętności oraz kwalifikacje zawodowe.
Większość z nas kojarzy Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (POWER) z projektami miękkimi dotyczącymi podnoszenia kwalifikacji osób bezrobotnych, przekwalifikowaniem osób poszukujących pracy, czy też projektami służącymi podnoszeniu kompetencji kluczowych. Tymczasem POWER pod auspicjami Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji działając na zasadach Erasmus+ stworzył bogatą ofertę dla różnych obszarów edukacji. Nasza kadra skorzystała z mobilności nauczycieli w ramach tegoż programu.
Siedemnastu pracowników Szkoły Podstawowej nr 2 im. Władysława Jagiełły w Hajnówce wykorzystało swój czas wolny na podniesienie własnych kwalifikacji. Podczas ferii zimowych w dniach 21- 25.01.2019 uczestniczyliśmy w projekcje pt. Mobilność kadry z SP2 w Hajnówce realizowanego w ramach projektu Ponadnarodowa mobilność kadry edukacji szkolnej ze środków Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój na zasadach programu Erasmus+, sektor Edukacja szkolna, w ramach którego odbyliśmy mobilność na Malcie.
Podczas wyjazdu nauczyciele korzystali z formy doskonalenia zawodowego w postaci kursów. Tego typu wyjazd miał na celu podniesienie jakości i atrakcyjności kształcenia oraz podwyższenie kompetencji kadry.
Realizację projektu poprzedziło złożenie wniosku do FRSE. Zebraliśmy chętnych nauczycieli do udziału w projekcie, a p. Anna Maria Bowtruczuk zgodziła się być jego koordynatorem. Dzięki niej na bieżąco otrzymywaliśmy informacje o kolejnych etapach projektu. Dopiero po otrzymaniu pozytywnej oceny złożonego przez nas wniosku ruszyły przygotowania, w tym takie kwestie formalne jak podpisywanie umów i porozumień, gromadzenie dokumentów, etc. Przed wyjazdem na mobilność nasza kadra odbyła cykl szkoleń w ramach tzw. przygotowania pedagogiczno-kulturowo-językowego, których celem było m.in. podniesienie kompetencji językowych i społecznych. Zajęcia realizowane były w małych grupach, podobnie jak mobilność, tj. uczestnictwo w kursach.
Każda z grup uczestniczyła w innym kursie, tak by osiągnąć efekt synergii i zapewnić jak najbardziej efektywną wymianę doświadczeń:
1grupa Temat: Trudności w uczeniu się
Marta Łukaszuk - lider
Ilona Wasiluk
Urszula Skalska
Jolanta Parfieniuk
Aneta Korobkiewicz
Joanna Kierdelewicz
2 grupa Temat: Nauczanie wielokulturowe
Bartosz Downarowicz - lider
Marcin Sawczyński
Monika Nesterowicz
Marta Oniszczuk
Małgorzata Kordecka
Anna Konarzewska
3 grupa Temat: Kreatywność i innowacyjność w nauczaniu i uczeniu
Anna Maria Bowtruczuk-lider
Adam Chudek
Henryk Łukaszewicz
Małgorzata Wiszniewska
Alina Teśluk
Osoby uczestniczące w kursach na Malcie pozyskały praktyczne doświadczenie zawodowe w środowisku międzynarodowym. Zapoznały się z kulturą, odmiennymi zwyczajami, poszerzając swoje horyzonty oraz poznając nowoczesne systemy działania placówek edukacyjnych w tym kraju. Kluczowym jednak aspektem,a tym samym efektem naszego projektu jest wiedza i umiejętności, które nabyliśmy w obszarach tematycznych kursów, tj. trudności w uczeniu się, nauczanie wielokulturowe oraz kreatywność i innowacyjności w nauczaniu i uczeniu.
Dzięki uprzejmości partnera i jednocześnie organizatora kursów, tj. Paragon Europe w czasie wolnym od zajęć mieliśmy możliwość odbycia nieformalnych wizyt w kilku maltańskich placówkach edukacyjnych. A były to:
- San Andrea School
- Maria Regina College Mosta Primary
- Maria Regina College Naxxar Primary School
- St. Pauls Missionary College
- St. Nicholas College, Mgarr Primary School.
Malta to kraj ludzi życzliwych, kulturalnych i otwartych na innych. Najbardziej spodobały nam się uśmiechnięte twarze dzieci różnego pochodzenia. Po rozmowach trenerami prowadzącymi kursy, z przedstawicielami partnera, z dyrektorami i nauczycielami szkół dowiedzieliśmy się, jak bardzo wielokulturowy jest to kraj, jak wiele narodowości uczniów jest w jednej szkole (Hiszpanie, Włosi, Wenezuelczycy, Francuzi, Japończycy, a także Polacy). Wszyscy traktują siebie z szacunkiem, są otwarci, chętni do dialogu i współpracy. Mieliśmy możliwość zaobserwowania ciekawych metod i technik nauczania. Oprócz zaplecza metodycznego mieliśmy przyjemność poznać nauczycieli, wymienić z nimi doświadczenia zawodowe, poznać ich charakter pracy, zarobki, zarówno w szkołach prywatnych jak i państwowych. Nauczyliśmy się i poszerzyliśmy zasób słownictwa z zakresu aktywności szkolnych, kultury maltańskiej i systemu edukacyjnego.
Małgorzata Wiszniewska
Joanna Kierdelewicz
Anna Maria Bowtruczuk