Innowacja logopedyczna w SP nr 4

01

W roku szkolnym 2018/2019 na zajęciach logopedycznych w Szkole Podstawowej nr 4 realizowana jest przez logopedę Edytę Malinowską-Klimiuk innowacja pod nazwą „Rym, rytm i melodia – mówimy i śpiewamy”. Za nami pierwszy semestr – to dobry czas na częściowe podsumowanie i chwilę refleksji.

 

Adresatami innowacji są uczniowie klas I uczęszczający na terapię logopedyczną. Są to zajęcia logorytmiczne w kilkuosobowej grupie. Dzieci uczestniczą w zabawach muzyczno-ruchowych, które kształcąc ruchy całego ciała, wpływają pośrednio na usprawnianie narządów artykulacyjnych, gdyż ułatwiają ich ćwiczenie. Konieczność reagowania na różne bodźce dźwiękowe uczy dzieci słyszenia i słuchania, rozwija intensywność i podzielność uwagi, procesy porównywania i analizy, sprawną pamięć, wyobraźnię oraz gotowość do twórczych rozwiązań. W trakcie zajęć również śpiewamy, wzmacnia to bowiem aparat głosowy, rozwija klatkę piersiową, dotlenia organizm, a wyzwalając naturalną potrzebę ekspresji, wpływa dodatnio na system nerwowy. Z kolei teksty piosenek poszerzają wiadomości o świecie i otoczeniu, wzbogacają doświadczenia, kształtują uczucia, rozwijają słownictwo dzieci.

Logorytmika to jedna z metod postępowania logopedycznego, łącząca terapię logopedyczną z rytmiką. Naturalny i swobodny ruch, będący obok muzyki podstawowym motywem ćwiczeń, umożliwia realizację zajęć rytmicznych z dziećmi, aby ułatwić im usprawnienie oddechu i narządów mowy, wykształcenie prawidłowej fonacji, a także kształcenie słuchu fonematycznego, poczucia rytmu, tempa oraz szybkiej reakcji ruchowej na sygnały słowne, dźwięk czy ciszę. Podczas zajęć logorytmicznych wykonujemy ćwiczenia oddechowe, głosowe (fonacyjne, emisyjne, intonacyjne), usprawniające małą motorykę (w tym narządy mowy) i dużą motorykę, słuchowe oraz tworzenia i odtwarzania muzyki.

Dzieci bardzo chętnie korzystają z tej formy zajęć, a przewidywane efekty – już częściowo zauważalne – są nieocenione: poprawa stanu mowy i prawidłowego słuchu fonemowego, poprawne oddychanie, sprawniejsze narządy mowy, a tym samym artykulacja, poprawna analiza i synteza słuchowa, bogatszy słownik czynny i bierny dzieci.

Zajęcia logorytmiczne będą kontynuowane w szkole w drugim semestrze. Będzie głośno i wesoło!

02

Edyta Malinowska-Klimiuk

Switch mode views:
  • Font size:
  • Decrease
  • Reset
  • Increase

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.