Projekt edukacyjny „Magia Świąt Bożego Narodzenia w grupie V „Sówki" w Przedszkolu nr 2 im. Kubusia Puchatka w Hajnówce
- Utworzono: piątek, 18, styczeń 2019 12:13
- Odsłony: 1317
W okresie przedświątecznym w grupie „Sówki" realizowany był projekt edukacyjny „Magia Świąt Bożego Narodzenia".
Cele główne projektu:
- zapoznanie dzieci z tradycjami i zwyczajami świątecznymi,
- ukazanie piękna Świąt Bożego Narodzenia,
- wzmacnianie więzi rodzinnych.
- kultywowanie tradycji Świątecznych;
- rozwijanie uzdolnień plastycznych.
Działania, które podjęła grupa V w trakcie projektu:
Mikołaj
- Wycieczka od wioski św. Mikołaja – zwiedzanie Wioski św. Mikołaja, wysłanie listu na Poczcie Elfów, spotkanie z Mikołajem, z Elfami (robienie świątecznych dekoracji).
-Udział w akcji charytatywnej, zbiórka prezentów dla dzieci z UDSK w Białymstoku z Oddziału Onkologii i Hematologii oraz zaprzyjaźnionego Domu Dziecka.
- Udział w akcji charytatywnej dla schroniska Ciapek w Hajnówce „Nakarm pieska"
- Historyjka obrazkowa „List do św. Mikołaja" –układanie w odpowiedniej kolejności historyjki obrazowej.
- Zabawy przy piosenkach o tematyce związanej ze św. Mikołajem
Tradycje Świąt Bożego Narodzenia
- Poznanie tradycji i zwyczajów bożonarodzeniowych: zwyczaju ubierania choinki i stroików świątecznych, szykowania szopek i stajenek, zwyczaju śpiewania kolęd, zasiadania do wieczerzy wigilijnej, obdarowywania prezentami, uczestniczenia w Pasterce, zwyczaju kolędowania
- Święta Bożego Narodzenia" - burza mózgów – opowiadanie dzieci o zwyczajach i świątecznych obchodzonych w ich domach -odwoływanie się do doświadczeń i przeżyć dzieci.
- Stworzenie mapy myśli na temat „Świąt Bożego Narodzenia", zilustrowanej rysunkami
- Wspólne oglądanie albumów, ilustracji, książek, kartek świątecznych i czytanie ciekawostek związanych z tematem .
- Słuchanie i nauka kolęd, pastorałek, piosenek o tematyce świątecznej.
- Świąteczna zgaduj- zgadula– dziecko rozwiązuje zagadki słowne o tematyce świątecznej.
- Zgromadzenie książek o tematyce świątecznej, utworzenie biblioteczki
Choinka
- Spotkanie z leśniczym -dostrzeganie różnorodności w świecie przyrody ( porównywanie drzew iglastych) Poznanie drzew iglastych: jodła, świerk, sosna- rozpoznawanie ich po igłach i szerzenie treści ekologicznych
- Wysłuchanie wiersza K. I. Gałczyńskiego „Kto wymyślił choinki". Rozmowy na temat treści wiersza, zwrócenie uwagi na konieczność ochrony lasu przed bezmyślnym wycinaniem drzew
-Ubieranie choinki
Ozdoby
- Samodzielne wykonanie łańcucha, którym udekorowaliśmy całą salę
- Udział w konkursie plastycznym zorganizowanym przez Market PSB „Mrówka" na najpiękniejszą Ozdobę Świąteczną
-Dekorowanie Sali
- wyeksponowanie przyniesionych przez dzieci książek, ilustracji, kartek świątecznych
Warsztaty z rodzicami
- Wykonanie choinek z różnych materiałów : bibuły, tasiemek, makaronu, plastikowych widelczyków, płatków kosmetycznych, kółek z papieru, pasków papierowych, foremek do mufinek, piórek.
Kartki świąteczne
- Samodzielne zaprojektowanie i wykonanie kartki, przyklejenie tekstu z życzeniami; samodzielne podpisanie się imieniem (6-latki)
- Wykonanie kartek świątecznych i wysłanie ich do przedszkoli biorących udział w projekcie eTwinning.
- Segregowanie starych pocztówek- kart świątecznych, imieninowych, urodzinowych, widokówek z pozdrowieniami.
Pierniczki
- Rozmowa z p. kucharką na temat potraw wigilijnych, ich różnorodności, tradycji w przygotowaniu i sposobów przygotowania.
- Wykonanie wraz dziećmi świątecznych pierniczków. Ozdabianie pierniczków lukrem i kolorową posypką.
Zabawy matematyczne
- Zabawa „Duża, większa, największa"– segregowanie ozdób choinkowych, stosowanie określeń dotyczących wielkości przedmiotów według skali malejącej i rosnącej.
- Przeliczanie bombek na choince, klasyfikowanie ozdób ze względu na kształt, kolor, rozmiar; porównywanie wyglądu różnych ozdób choinkowych
-„Figury geometryczne" – zabawa dydaktyczna – utrwalenie kształtu i nazw figur geometrycznych, określanie ich charakterystycznych cech. Doskonalenie umiejętności skupiania się na wykonywanych zadaniach
Ruch to zdrowie
-„Papierowa bitwa" – ćwiczenia gimnastyczne – zestaw 16 – doskonalenie umiejętności posługiwania się przyborem nietypowym. Rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej.
-„Czekamy na święta" – zabawy i ćwiczenia poranne – zestaw 17
- „Kolorowe wystawy" – spacer – oglądanie dekoracji świątecznych w pobliskich sklepach.
- Zabawa ruchowa „Łańcuchy"– dzieci biegają swobodnie po sali. Na hasło „Łańcuchy" i podanie jednej cechy ubioru lub wyglądu ( np. czerwone bluzki lub długie włosy) dz. wiążą żywe łańcuchy. Porównywanie liczebności łańcuchów.
- Zabawa muzyczno – ruchowa „Gwiazdki"– na sygnał n. dzieci zostają zamienione w gwiazdki. Dzieci – gwiazdki biegają po całej sali radośnie podskakując. Na umówiony sygnał dzieci wiążą kółeczka (dwoje, troje dzieci). Dzieci uważnie słuchają uderzeń w tamburyno, aby wiedzieć, jak liczne mają być kółeczka.
Wyjazdem do Wioski św. Mikołaja w Pomigaczach rozpoczęliśmy również realizację projektu eTwinning „Magia zimowych świą w przedszkolu". Jest to pierwszy taki projekt realizowany w naszym przedszkolu.
Joanna Baczyńska, Ewa Horosz