Projekt edukacyjny „Magia Świąt Bożego Narodzenia w grupie V „Sówki" w Przedszkolu nr 2 im. Kubusia Puchatka w Hajnówce

18

W okresie przedświątecznym w grupie „Sówki" realizowany był projekt edukacyjny „Magia Świąt Bożego Narodzenia".

Cele główne projektu:

- zapoznanie dzieci z tradycjami i zwyczajami świątecznymi,

- ukazanie piękna Świąt Bożego Narodzenia,

- wzmacnianie więzi rodzinnych.

- kultywowanie tradycji Świątecznych;

- rozwijanie uzdolnień plastycznych.

Działania, które podjęła grupa V w trakcie projektu:

Mikołaj

- Wycieczka od wioski św. Mikołaja – zwiedzanie Wioski św. Mikołaja, wysłanie listu na Poczcie Elfów, spotkanie z Mikołajem, z Elfami (robienie świątecznych dekoracji).

-Udział w akcji charytatywnej, zbiórka prezentów dla dzieci z UDSK w Białymstoku z Oddziału Onkologii i Hematologii oraz zaprzyjaźnionego Domu Dziecka.

- Udział w akcji charytatywnej dla schroniska Ciapek w Hajnówce „Nakarm pieska"

- Historyjka obrazkowa „List do św. Mikołaja" –układanie w odpowiedniej kolejności historyjki obrazowej.

- Zabawy przy piosenkach o tematyce związanej ze św. Mikołajem

Tradycje Świąt Bożego Narodzenia

- Poznanie tradycji i zwyczajów bożonarodzeniowych: zwyczaju ubierania choinki i stroików świątecznych, szykowania szopek i stajenek, zwyczaju śpiewania kolęd, zasiadania do wieczerzy wigilijnej, obdarowywania prezentami, uczestniczenia w Pasterce, zwyczaju kolędowania

- Święta Bożego Narodzenia" - burza mózgów – opowiadanie dzieci o zwyczajach i świątecznych obchodzonych w ich domach -odwoływanie się do doświadczeń i przeżyć dzieci.

- Stworzenie mapy myśli na temat „Świąt Bożego Narodzenia", zilustrowanej rysunkami

- Wspólne oglądanie albumów, ilustracji, książek, kartek świątecznych i czytanie ciekawostek związanych z tematem .

- Słuchanie i nauka kolęd, pastorałek, piosenek o tematyce świątecznej.

- Świąteczna zgaduj- zgadula– dziecko rozwiązuje zagadki słowne o tematyce świątecznej.

- Zgromadzenie książek o tematyce świątecznej, utworzenie biblioteczki

Choinka

- Spotkanie z leśniczym -dostrzeganie różnorodności w świecie przyrody ( porównywanie drzew iglastych) Poznanie drzew iglastych: jodła, świerk, sosna- rozpoznawanie ich po igłach i szerzenie treści ekologicznych

- Wysłuchanie wiersza K. I. Gałczyńskiego „Kto wymyślił choinki". Rozmowy na temat treści wiersza, zwrócenie uwagi na konieczność ochrony lasu przed bezmyślnym wycinaniem drzew

-Ubieranie choinki

Ozdoby

- Samodzielne wykonanie łańcucha, którym udekorowaliśmy całą salę

- Udział w konkursie plastycznym zorganizowanym przez Market PSB „Mrówka" na najpiękniejszą Ozdobę Świąteczną

-Dekorowanie Sali

- wyeksponowanie przyniesionych przez dzieci książek, ilustracji, kartek świątecznych

Warsztaty z rodzicami

- Wykonanie choinek z różnych materiałów : bibuły, tasiemek, makaronu, plastikowych widelczyków, płatków kosmetycznych, kółek z papieru, pasków papierowych, foremek do mufinek, piórek.

Kartki świąteczne

- Samodzielne zaprojektowanie i wykonanie kartki, przyklejenie tekstu z życzeniami; samodzielne podpisanie się imieniem (6-latki)

- Wykonanie kartek świątecznych i wysłanie ich do przedszkoli biorących udział w projekcie eTwinning.

- Segregowanie starych pocztówek- kart świątecznych, imieninowych, urodzinowych, widokówek z pozdrowieniami.

Pierniczki

- Rozmowa z p. kucharką na temat potraw wigilijnych, ich różnorodności, tradycji w przygotowaniu i sposobów przygotowania.

- Wykonanie wraz dziećmi świątecznych pierniczków. Ozdabianie pierniczków lukrem i kolorową posypką.

Zabawy matematyczne

- Zabawa „Duża, większa, największa"– segregowanie ozdób choinkowych, stosowanie określeń dotyczących wielkości przedmiotów według skali malejącej i rosnącej.

- Przeliczanie bombek na choince, klasyfikowanie ozdób ze względu na kształt, kolor, rozmiar; porównywanie wyglądu różnych ozdób choinkowych

-„Figury geometryczne" – zabawa dydaktyczna – utrwalenie kształtu i nazw figur geometrycznych, określanie ich charakterystycznych cech. Doskonalenie umiejętności skupiania się na wykonywanych zadaniach

Ruch to zdrowie

-„Papierowa bitwa" – ćwiczenia gimnastyczne – zestaw 16 – doskonalenie umiejętności posługiwania się przyborem nietypowym. Rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej.

-„Czekamy na święta" – zabawy i ćwiczenia poranne – zestaw 17

- „Kolorowe wystawy" – spacer – oglądanie dekoracji świątecznych w pobliskich sklepach.

- Zabawa ruchowa „Łańcuchy"– dzieci biegają swobodnie po sali. Na hasło „Łańcuchy" i podanie jednej cechy ubioru lub wyglądu ( np. czerwone bluzki lub długie włosy) dz. wiążą żywe łańcuchy. Porównywanie liczebności łańcuchów.

- Zabawa muzyczno – ruchowa „Gwiazdki"– na sygnał n. dzieci zostają zamienione w gwiazdki. Dzieci – gwiazdki biegają po całej sali radośnie podskakując. Na umówiony sygnał dzieci wiążą kółeczka (dwoje, troje dzieci). Dzieci uważnie słuchają uderzeń w tamburyno, aby wiedzieć, jak liczne mają być kółeczka.

Wyjazdem do Wioski św. Mikołaja w Pomigaczach rozpoczęliśmy również realizację projektu eTwinning „Magia zimowych świą w przedszkolu". Jest to pierwszy taki projekt realizowany w naszym przedszkolu.

Joanna Baczyńska, Ewa Horosz


Switch mode views:
  • Font size:
  • Decrease
  • Reset
  • Increase

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.