Spektrum autyzmu bez tajemnic

03

W dniach 26-27 sierpnia uczestnicy kursu dla asystentów osób z niepełnosprawnością, organizowanego w ramach projektu „Hajnówka dostępna - program dostępności miasta w sferach kultury i turystyki inspirowany rozwiązaniami włoskimi z miasta Matera”, zgłębiali w praktyce zagadnienie osób dotkniętych autyzmem. Po wcześniejszym wstępie teoretycznym w trybie online, mogli wówczas doświadczyć na własnej osobie, jak funkcjonują ludzie ze spektrum. Spotkania prowadziła przedstawicielka Fundacji Kultury bez Barier Aleksandra Sztajerwald specjalistka ds. osób ze spektrum autyzmu, na co dzień z nimi pracująca.

 

Dzięki zastosowanym przez prowadzącą technikom warsztatowym kursanci za pośrednictwem zmysłów wzroku (utrudnione widzenie poprzez oklejone okulary), trudności w dotyku i koordynacji ruchu palców (poprzez grube rękawice z jednym palcem), słuchu (trudności w słyszeniu dźwięków przez założone słuchawki) poznali poruszanie się w życiu codziennym, w przestrzeni z perspektywy osób zmagających się z autyzmem.

Spotkania pozwoliły odpowiedzieć na pytanie: w jaki sposób i w jakich sytuacjach pomóc? M.in.:

  • otworzenie flamastra,
  • przytrzymanie kartki podczas pisania, malowania,
  • znalezienie miejsca wykonania zadania,
  • ukierunkowanie/odpowiednie ułożenie ciała,
  • przytakiwanie po dobrze wykonanym zadaniu,
  • podpowiadanie/naprowadzanie,
  • czytanie,
  • wskazanie miejsca do wpisania słowa, zdania,
  • powtarzanie,
  • zachęcanie, motywowanie,
  • pochwała w trakcie pracy i po dobrze wykonanym zdaniu,
  • podążanie.

W jaki sposób się komunikować z osobą autystyczną?

  • za pomocą krótkich zdań i używając prostych powszechnie znanych słów,
  • konkretne i jasne komunikaty, wskazujące na konkretne czynności,
  • unikanie słowa „nie”,
  • zachowanie cierpliwości i zrozumienia,
  • nie zwracamy uwagi na brak kontaktu; należy dać czas na odpowiedź ze strony osoby z autyzmem,
  • wykorzystywanie wizualizacji, piktogramów - komunikacja obrazkowa.

Uczestnicy mieli do wykonania konkretne ćwiczenia praktyczne wyłaniające powyżej wymienione trudności oraz zalecenia, co do zasad zachowywania się.

Przekazywana wiedza rozwiewa wątpliwości kursantów, wzbudza w nich wiele wrażeń, co często podkreślają w swoich wypowiedziach.

Emilia Korolczuk

Główny specjalista ds. wdrożenia w projekcie

logo Fundusze Europejskie wiedza edukacja rozwojlogo rp


Switch mode views:
  • Font size:
  • Decrease
  • Reset
  • Increase

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.