"Wartości artystyczne i duchowe muzyki cerkiewnej" – sympozjum i warsztaty
- Utworzono: środa, 09, maj 2012 15:21
- Odsłony: 5998
Jako pierwszy wystąpił ks. Mitrat Leoncjusz Tofiluk – proboszcz parafii Św. Archianiola Michała w Bielsku Podlaskim, dyrektor Szkoły Ikonograficznej, ponad dwudziestoletni dyrygent chóru hajnowskiej parafii, wybity znawca repertuaru cerkiewnego, zwłaszcza znamiennago raspiewa. Ks. Tofiluk uczulał słuchaczy na właściwe czytanie tekstów, które powinno dominować nad muzyką. Według niego modlitwą są słowa. Melodia natomita powinna prowadzić do skupienia i pojmowania religii.
Profesor dr hab. Katarzyna Sokołowska, dyrygent, nauczyciel akademicki oraz pracownik naukowy Katedry Dyrygentury Chóralnej Uniwersyteu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, skupiła się na sztuce dźwięku, jego barwie, charakterze, rezonansie i intonacji.
Podczas sympozjum wystąpili również Władimir Lebieckij – muzyk, docent Grodzieńskiej Filii Białoruskiej Państwowej Szkoły Muzycznej, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Śpiewów Prawosławnych i Iwan Taranienko – kompozytor i pianista, pracownik naukowy Katedry Muzycznej w Kijowie i Kijowskiej Dziecięcej Akademii Sztuki.
Warsztaty śpiewu cerkiewnego prowadził profesor dr hab. Grzegorz Pecka – kierownik Katedry Dydaktyki Muzycznej Instytutu Muzykologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego im. Jana Pawła II, dyrygent i kierownik artystyczny Chóru Akademickiego KUL. Spotkanie rozpoczęło się od właściwego oddychania i rozśpiewania, które pełnią niezwykle ważną rolę podczas śpiewu nie tylko chóralnego i nie tylko muzyki cerkiewnej.
W sympozjum i warsztatach uczestniczyli psalmiści, dyrygenci, chórzyści, ale też miłośnicy muzyki i śpiewu.
Podobne spotkanie odbyło się kilka lat temu. Wówczas to swoje wykłady prowadzili między innymi profesor dr hab. Włodzimierz Wołosiuk i docent Nikołaj Denisow. W części praktycznej profesor dr hab. Katarzyna Sokołowska pracowała z dyrygentami nad gestem dyrygenckim i kształtowaniem techniki dyrygenckiej.
Emilia Rynkowska