Zdalne zajęcia logopedyczne w SP nr 4
- Utworzono: poniedziałek, 15, czerwiec 2020 09:04
- Odsłony: 674
Panująca w kraju pandemia i zawieszenie zajęć szkolnych wymusiły taką organizację zajęć, aby zgodnie z zasadami zapobiegania zakażeniom, nie przerywać terapii logopedycznej prowadzonej wcześniej z dziećmi w szkole. Dlatego uczniowie, których rodzice wyrazili zgodę na uczestnictwo dzieci w zdalnej formie zajęć, kontynuowali online program terapii rozpoczęty na początku roku szkolnego.
Celem pracy logopedycznej są nie tylko ćwiczenia w zakresie rozwijania sprawności narządów mowy, artykulacji i fonacji, lecz także rozwijanie komunikacji językowej, wzbogacanie słownictwa, poprawności gramatycznej i stylistycznej wypowiedzi. Oczywiście, zdalna forma zajęć nie jest tożsama ze spotkaniem z logopedą w gabinecie, zwłaszcza że rozwijanie sprawności językowej powinno się odbywać razem z kształtowaniem innych funkcji, jak logiczne myślenie, spostrzegawczość, pamięć, uwaga. Mimo to zdalne zajęcia zdały egzamin: nie została przerwana terapia, która jest procesem zaplanowanym, obejmującym różne płaszczyzny działania terapeuty.
Współczesny logopeda nie tylko uczy prawidłowej wymowy i właściwej komunikacji, lecz także dostosowuje swoje metody pracy do panujących warunków. Próbujemy z dziećmi gimnastyki buzi i języka, korzystając z naśladownictwa oraz zabaw wspomagających tę część terapii. Łatwym do zdalnej realizacji elementem terapii jest utrwalanie głosek, wywołanych jeszcze podczas zajęć w szkole. Tu przydały się wszelkie gry i obrazki związane z ćwiczoną głoską. Zarówno dzieci, jak i rodzice są zadowoleni z takiej formy zajęć – nawet zdalne spotkania pozwalają powoli eliminować trudności i zbliżać się do powodzenia terapii logopedycznej.
Cieszę się, że wielu rodziców z zadowoleniem przyjęło propozycję zajęć logopedycznych online i systematycznie uczestniczy z dziećmi w zajęciach. Wszyscy mamy nadzieję, że od września terapia będzie mogła z powrotem przybrać tradycyjną formę.
Edyta Malinowska-Klimiuk
logopeda szkolny