„Smaczne zabawy, czyli kuchenna logopedia” – innowacja logopedyczna w SP nr 4

11

W roku szkolnym 2019/2020 na zajęciach logopedycznych w Szkole Podstawowej nr 4 realizowana jest przez logopedę Edytę Malinowską-Klimiuk innowacja pod nazwą „Smaczne zabawy, czyli kuchenna logopedia”. Zbliża się koniec pierwszego semestru – to dobry czas na częściowe podsumowanie i chwilę refleksji.

 

Adresatami innowacji są uczniowie uczęszczający na terapię logopedyczną. Podczas zajęć logopedycznych prowadzone są zabawy z wykorzystaniem różnych produktów spożywczych, usprawniające narządy mowy oraz stymulujące zmysł smaku, niewymagające specjalistycznych pomocy. Zabawy wspierają gimnastykę buzi i języka oraz odwrażliwiają receptory smakowe u dzieci. Podczas ćwiczeń wykorzystywane są np. warzywa i owoce w różnych formach (surowe, gotowane, suszone, kandyzowane); biszkopty, paluszki, skórki od chleba, wafle, chrupki, płatki śniadaniowe; długie żelki, ugotowane spaghetti; nutella, dżem, miód; serki, kisiele, budynie; posypka do ciasta, pestki, ziarna.

Nowatorstwo innowacji polega na wykorzystaniu podczas zajęć logopedycznych zabaw smakowych w dwóch celach: by usprawniać narządy mowy (różne konsystencje pokarmów powodują konieczność wykorzystania sprawności języka i warg) i by stymulować zmysł smaku (smak stanowi bowiem jeden z głównych zmysłów wykorzystywanych podczas rozpoznawania i interpretowania zachowań w odniesieniu do pokarmu czy płynu). Nazywanie własnych doświadczeń to dodatkowo ważne ćwiczenie kształtujące procesy poznawcze i wzbogacające umiejętności komunikacyjne.

Dzieci bardzo chętnie uczestniczą w zabawach smakowych, chętnie próbują nieznane konsystencje, smaki, oceniają je. Przewidywane efekty tych zabaw – już częściowo zauważalne – są nieocenione: usprawnienie aparatu mowy (języka, warg i policzków); opanowanie umiejętności tzw. dorosłego sposobu połykania u dzieci i prawidłowej pozycji spoczynkowej języka; wzmocnienie mięśni pierścienia zwierającego gardło, mięśni warg, policzków i języka; wydłużenie fazy wydechowej; poznanie obcych do tej pory rodzajów smaku, przekonanie się do różnych smaków; umiejętność nazywania i klasyfikowania swoich odczuć; ćwiczenie umiejętności wypowiadania się i rozumienia; poznawanie świata nie tylko teoretycznie, lecz także wielozmysłowo.

Smakowe zabawy będą kontynuowane w szkole w drugim semestrze. Będzie smacznie i wesoło!

Edyta Malinowska-Klimiuk


Switch mode views:
  • Font size:
  • Decrease
  • Reset
  • Increase

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.