Dzień liczby "Pi" w Szkole Podstawowej nr 4
- Utworzono: wtorek, 26, marzec 2019 12:31
- Odsłony: 894
14,03 ≈ Dzień Ludolfiny π
„To, co symetryczne, piękne jest"
Marzec to miesiąc w którym celebrujemy matematykę. 12 marca obchodziliśmy Światowy Dzień Matematyki, 14 marca liczba π miała swoje święto. W tym roku po raz kolejny uczniowie naszej szkoły wzięli udział w jej obchodach pod ogólnym hasłem „Co łączy diament, liść, taniec i łowicką wycinankę? To co symetryczne piękne jest". Podczas Szkolnego Święta Matematycznego odbyły się liczne konkursy, które cieszyły się dużym zainteresowaniem wśród uczniów.
Uczniowie przygotowali plakaty prezentujące liczbę π i ciekawostki z nią związane, które pięknie udekorowały naszą szkołę.
Najbardziej zaangażowali się w tą konkurencję uczniowie klasy IV A wraz z wychowawcą – panią Elżbietą Stepaniuk oraz V D – z wychowawcą Małgorzatą Jurczuk.
Najbardziej kreatywnie wykonany łańcuch z rozwinięciem liczby π wykonali uczniowie klasy V D wraz z wychowawcą – panią Małgorzatą Jurczuk.
Uczniowie klas IV – VIII przygotowywali również wypieki, ciasta i ciasteczka z liczbą π. Wszystkie słodkości były bardzo pyszne, rozeszły się błyskawicznie podczas szkolnego kiermaszu ciast.
W Turnieju 1 z 10 wzięli uczniowie klas IV A, B, C, D. Po zaciętej rywalizacji najlepszą trójką z 8 czwartoklasistów okazali się uczniowie:
I miejsce Jan Ziniewicz – klasa IV C
II miejsce Zuzanna Frankowska – klasa IV D
III miejsce Martyna Krzywda – klasa IV D
W Turnieju Matematycznym wzięli udział uczniowie klas V A, B, C, D. Zwyciężyła drużyna klasy V B
I miejsce – VB w składzie:
Patrycja Nowicka
Arkadiusz Kędzierski
Mateusz Szymańczuk
II miejsce – VC w składzie
Julian Romaniuk
Tymoteusz Samojlik
Gabriel Nikołajuk
Uczniowie klas VI B i VII C, A, B zajmujący się poszukiwaniem odpowiedzi na pytanie „Co łączy diament, liść, taniec i łowicką wycinankę?" w ramach między przedmiotowej innowacji pedagogicznej zgłębiali tajniki piękna symetrii na biologii, fizyce, chemii, plastyce, języku białoruskim w tańcu ludowym, informatyce i matematyce pod opieką wspierających ich nauczycieli: Elżbiety Stepaniuk, Iwony Bogdanowicz, Barbary Musiuk, Agnieszki Ryszczuk, Aksany Nazaruk, Beaty Kiendyś, Aleksego Oniszczuka – Ochrymiuka i Kornela Godończuka. Młodzież zaprezentowała w tym dniu efekty swoich prac badawczych:
Drużyna chemików z klas VII:
· zbadała i zbudowała modele cząsteczek np.: H2, O2, wody H2O, azotu N2, acetylenu C2H2, CO2, SO3 (w stanie gazowym – trójkątna struktura płaska), kwasu siarkowego H2SO4, propanu, etanolu,
· zbadała na informatyce struktury o budowie fraktalnej i pokazała ich symetrie.
Drużyna fizyków z klas VII:
· wyjaśniła pojęcia monokryształy i polikryształy,
· zbadała ułożenie atomów węgla w graficie i diamencie.
Uczennice klasy VII C:
- Anna Borowik, Maria Tichoniuk, Weronika Lasota
- Jagna Samojlik, Amelia Klimiuk, Marta Bondaruk, Karina Kostecka
przedstawiły prezentacje multimedialne dla kolegów z klasy VI na temat monokryształów i polikryształów.
Grupa dziewcząt z klasy VII C, w składzie: Zofia Woroniecka, Zofia Ginszt, Joanna Bogdanowicz, Patrycja Downarowicz wykonały modele i plakat pokazujące ułożenie atomów węgla w graficie i diamencie.
Drużyna przyrodników z klasy VII A i C zbadała wpływ symetrii na życie organizmów.
Natalia Głowacka z VII A narysowała piękne prace symetrycznych owadów i roślin, zaś Joanna Bogdanowicz z VII C zaprezentowała prezentację o symetrii w przyrodzie.
Drużyna architektów:
· wyszukała przykłady budowli symetrycznych w Hajnówce i wskazała rodzaje występującej w ich konstrukcji symetrii,
· wykonała wycinanki
Drużyna artystów z języka białoruskiego:
· przedstawiła układ choreograficzny pokazujący różne rodzaje symetrii.
Drużyna matematyków:
· wyjaśniła pojęcia: symetria osiowa, symetria środkowa, symetria płaszczyznowa,
oś symetrii figury, środek symetrii,
· przedstawi przykłady figur osiowo- i środkowo symetrycznych
Dodatkowo uczennice klasy VI B:
Martyna Andrzejuk, Olga Gierasimiuk, Natalia Pietroczuk, Zuzanna Nazaruk i Dominika Niestieruk, zaprezentowały prace wykonane techniką haftu matematycznego opartego na symetrii.
Celem wydarzenia było popularyzowanie matematyki i przełamanie niechęci do tego przedmiotu, oraz pokazanie, że matematyka jest obecna również na innych przedmiotach.
Serdecznie gratulujemy wszystkim klasom i wychowawcom. Jesteśmy pełni podziwu talentowi i pracy uczennicy klasy VII A – Natalii Głowackiej, która wykonała profesjonalne i bardzo atrakcyjne prace z każdego przedmiotu. Dziękujemy za pełne zaangażowanie i super zabawę. Bardzo dziękujemy rodzicom za wsparcie w przygotowaniu słodkości.
Elżbieta Stepaniuk
Iwona Bogdanowicz