Dzień liczby "Pi" w Szkole Podstawowej nr 4

01

14,03 ≈ Dzień Ludolfiny π

„To, co symetryczne, piękne jest"

Marzec to miesiąc w którym celebrujemy matematykę. 12 marca obchodziliśmy Światowy Dzień Matematyki, 14 marca liczba π miała swoje święto. W tym roku po raz kolejny uczniowie naszej szkoły wzięli udział w jej obchodach pod ogólnym hasłem „Co łączy diament, liść, taniec i łowicką wycinankę? To co symetryczne piękne jest". Podczas Szkolnego Święta Matematycznego odbyły się liczne konkursy, które cieszyły się dużym zainteresowaniem wśród uczniów.

Uczniowie przygotowali plakaty prezentujące liczbę π i ciekawostki z nią związane, które pięknie udekorowały naszą szkołę.

Najbardziej zaangażowali się w tą konkurencję uczniowie klasy IV A wraz z wychowawcą – panią Elżbietą Stepaniuk oraz V D – z wychowawcą Małgorzatą Jurczuk.

Najbardziej kreatywnie wykonany łańcuch z rozwinięciem liczby π wykonali uczniowie klasy V D wraz z wychowawcą – panią Małgorzatą Jurczuk.

Uczniowie klas IV – VIII przygotowywali również wypieki, ciasta i ciasteczka z liczbą π. Wszystkie słodkości były bardzo pyszne, rozeszły się błyskawicznie podczas szkolnego kiermaszu ciast.

W Turnieju  1 z 10 wzięli uczniowie klas IV A, B, C, D. Po zaciętej rywalizacji najlepszą trójką z 8 czwartoklasistów okazali się uczniowie:

I miejsce Jan Ziniewicz – klasa IV C

II miejsce Zuzanna Frankowska – klasa IV D

III miejsce Martyna Krzywda – klasa IV D

W Turnieju Matematycznym wzięli udział uczniowie klas V A, B, C, D. Zwyciężyła drużyna klasy V B

I miejsce – VB w składzie:

Patrycja Nowicka

Arkadiusz Kędzierski

Mateusz Szymańczuk

II miejsce – VC w składzie

Julian Romaniuk

Tymoteusz Samojlik

Gabriel Nikołajuk

Uczniowie klas VI B i VII C, A, B zajmujący się poszukiwaniem odpowiedzi na pytanie „Co łączy diament, liść, taniec i łowicką wycinankę?" w ramach między przedmiotowej innowacji pedagogicznej zgłębiali tajniki piękna symetrii na biologii, fizyce, chemii, plastyce, języku białoruskim w tańcu ludowym, informatyce i matematyce pod opieką wspierających ich nauczycieli: Elżbiety Stepaniuk, Iwony Bogdanowicz, Barbary Musiuk, Agnieszki Ryszczuk, Aksany Nazaruk, Beaty Kiendyś, Aleksego Oniszczuka – Ochrymiuka i Kornela Godończuka. Młodzież zaprezentowała w tym dniu efekty swoich prac badawczych:

Drużyna chemików z klas VII:

· zbadała i zbudowała modele cząsteczek np.: H2, O2, wody H2O, azotu N2, acetylenu C2H2, CO2, SO3 (w stanie gazowym – trójkątna struktura płaska), kwasu siarkowego H2SO4, propanu, etanolu,

· zbadała na informatyce struktury o budowie fraktalnej i pokazała ich symetrie.

Drużyna fizyków z klas VII:

· wyjaśniła pojęcia monokryształy i polikryształy,

· zbadała ułożenie atomów węgla w graficie i diamencie.

Uczennice klasy VII C:

- Anna Borowik, Maria Tichoniuk, Weronika Lasota

- Jagna Samojlik, Amelia Klimiuk, Marta Bondaruk, Karina Kostecka

przedstawiły prezentacje multimedialne dla kolegów z klasy VI na temat monokryształów i polikryształów.

Grupa dziewcząt z klasy VII C, w składzie: Zofia Woroniecka, Zofia Ginszt, Joanna Bogdanowicz, Patrycja Downarowicz wykonały modele i plakat pokazujące ułożenie atomów węgla w graficie i diamencie.

Drużyna przyrodników z klasy VII A i C zbadała wpływ symetrii na życie organizmów.

Natalia Głowacka z VII A narysowała piękne prace symetrycznych owadów i roślin, zaś Joanna Bogdanowicz z VII C zaprezentowała prezentację o symetrii w przyrodzie.

Drużyna architektów:

· wyszukała przykłady budowli symetrycznych w Hajnówce i wskazała rodzaje występującej w ich konstrukcji symetrii,

· wykonała wycinanki

Drużyna artystów z języka białoruskiego:

· przedstawiła układ choreograficzny pokazujący różne rodzaje symetrii.

Drużyna matematyków:

· wyjaśniła pojęcia: symetria osiowa, symetria środkowa, symetria płaszczyznowa,

oś symetrii figury, środek symetrii,

· przedstawi przykłady figur osiowo- i środkowo symetrycznych

Dodatkowo uczennice klasy VI B:

Martyna Andrzejuk, Olga Gierasimiuk, Natalia Pietroczuk, Zuzanna Nazaruk i Dominika Niestieruk, zaprezentowały prace wykonane techniką haftu matematycznego opartego na symetrii.

Celem wydarzenia było popularyzowanie matematyki i przełamanie niechęci do tego przedmiotu, oraz pokazanie, że matematyka jest obecna również na innych przedmiotach.

Serdecznie gratulujemy wszystkim klasom i wychowawcom. Jesteśmy pełni podziwu talentowi i pracy uczennicy klasy VII A – Natalii Głowackiej, która wykonała profesjonalne i bardzo atrakcyjne prace z każdego przedmiotu. Dziękujemy za pełne zaangażowanie i super zabawę. Bardzo dziękujemy rodzicom za wsparcie w przygotowaniu słodkości.

Elżbieta Stepaniuk

Iwona Bogdanowicz


Switch mode views:
  • Font size:
  • Decrease
  • Reset
  • Increase

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.