Światowy Dzień bez Tytoniu - 31 maja

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Hajnówce przypomina o zbliżającym się Światowym Dniu bez Tytoniu obchodzonym 31 maja.

 

W1988 roku na mocy rezolucji Światowej Organizacji Zdrowia 31 maja ustanowiony został międzynarodowym dniem poświęconym zwracaniu uwagi na kwestię zdrowotnych, społecznych i ekonomicznych skutków palenia tytoniu.

Tegorocznym tematem przewodnim kampanii jest „podnoszenie podatku akcyzowego na wyroby tytoniowe".

Konsumpcja tytoniu jest jednym z głównych czynników wpływających na umieralność w Polsce. Wiąże się również z wysokimi kosztami zdrowotnymi i gospodarczymi w skali kraju. Najskuteczniejszym sposobem ograniczenia rozpowszechnienia i używania wyrobów tytoniowych jest podniesienie ceny tytoniu poprzez zwiększenie podatku akcyzowego. Podatek akcyzowy jest podatkiem selektywnym (nałożonym tylko na niektóre, ściśle określone ustawowo produkty m. in. wyroby tytoniowe), jednofazowym (pobieranym tylko na jednym szczeblu obrotu, z reguły w fazie przekazania do konsumpcji) i pośrednim (jego ciężar ponosi konsument). Jego celem jest zarówno zmniejszenie spożycia określonych produktów (szkodliwych dla zdrowia w przypadku używek), jak również zwiększenie dochodów budżetowych państwa.

Akcyza na wyroby tytoniowe składa się z dwóch elementów:

  • podatku kwotowego (stała kwota za 1000 papierosów)
  • podatku procentowego (% maksymalnej ceny detalicznej)

Aktualnie obowiązujące w Polsce stawki akcyzy na tytoń wynoszą:

 

papierosy

1000 szt. +

maks. ceny detal.

206,76 +

31,41%

tytoń do palenia

kg +

maks. ceny detal.

141,29 +

31,41%

cygara i cygaretki

1000 szt.

280, 25

(Źródło: http://www.finanse.mf.gov.pl/akcyza/stawki-akcyzy).

W naszym kraju akcyza kwotowa w euro oraz cena papierosów są na jednym z najniższych poziomów w Unii Europejskiej.

 

Państwa członkowskie

Przychody z tytułu akcyzy (euro/1000 papierosów) z paczki najpopularniejszej marki

Minimalny podatek akcyzowy wg norm UE, w euro

Irlandia

260,98

 

Wielka Brytania

213,55

 

Francja

179,2

164

Holandia

144

144

Niemcy

143,7

143,7

Belgia

142,91

124,79

Dania

136,28

123,1

Finlandia

131,9

129

Szwecja

126,61

126,61

Malta

122

117

Austria

112,69

101,42

Włochy

108,23

108,23

Portugalia

107,83

107,83

Grecja

107,2

80,84

Hiszpania

107,1

91,3

Luksemburg

104,92

96,52

Cypr

83,25

83,25

Słowacja

81,49

81,32

Czechy

76,79

79,07

Bułgaria

75,87

75,67

Rumunia

74,01

71,04

Słowenia

74

74

Łotwa

68,78

67,77

Estonia

67,2

64

Węgry

66,56

64,12

Litwa

65,74

 

Polska

64

64

(Źródło: Ekonomiczne aspekty palenia tytoniu i opodatkowania wyrobów tytoniowych w Polsce)

Unia Europejska objęła podatek akcyzowy od wyrobów tytoniowych procesem harmonizacji, co oznacza wspólne dla wszystkich krajów członkowskich wysokości i zasady poboru akcyzy. Stawki akcyzy są określane przez poszczególne państwa, ale nie mogą one być niższe od poziomów ustalonych w dyrektywach Rady.

Do dnia 31 grudnia 2017r. Polska może stosować obniżone stawki akcyzy na papierosy w ramach procesu stopniowego dostosowywania krajowych regulacji do prawa unijnego, jednak od 1 stycznia 2018 r. stawka tego podatku musi wynosić co najmniej 90 EUR na 1000 sztuk papierosów.

Także Światowa Organizacja Zdrowia zaleca znaczące i systematyczne podwyższanie podatków na wszystkie wyroby tytoniowe. Zgodnie z postanowieniem Art. 6 Ramowej Konwencji WHO o Ograniczeniu Użycia Tytoniu „Strony uznają, że środki cenowe i podatkowe stanowią skuteczny i ważny sposób ograniczania konsumpcji wyrobów tytoniowych przez różne grupy ludności w szczególności przez ludzi młodych". W związku z powyższym kraje, które podpisały traktat (w tym także i Polska) zobowiązane są do wdrażania polityki cenowej na wyroby tytoniowe służącej zmniejszeniu ich użycia przez społeczeństwo.

Wpływ trzech scenariuszy podatkowych na palenie, umieralności i przychody podatkowe

 

Akcyza 90 euro na 1000 papierosów

Akcyza 109 euro na 1000 papierosów

Akcyza 128 euro na 1000 papierosów

Całkowity podatek akcyzowy od paczki (PLN)

7,09

8,62

9,76

Redukcja liczby dorosłych palaczy (tys.)

174,10

403,90

618,10

Redukcja liczby rozpoczynających palenie dzieci w wieku do lat 14 (tys.)

60,50

148,70

214,70

Osoby, które unikną śmierci – bieżący i przyszli palacze (tys.)

78,20

192,20

277,60

Wzrost przychodów z tytułu podatku akcyzowego (mld PLN)

2,3

(735 mln USD)

5,2

(1,7 mld USD)

 

7,1

(2,3 mld USD)

(Źródło: The economics of Tobacco and Tobacco Taxation in Poland)

Jak pokazują dotychczasowe badania, wyższe podatki są szczególnie skuteczne w ograniczaniu używania tytoniu wśród grup o niskich dochodach oraz w zapobieganiu rozpoczynania palenia wśród młodzieży. Podatek akcyzowy, który powoduje wzrost cen wyrobów tytoniowych o 10% zmniejsza konsumpcję tytoniu o ok. 4% w krajach o wysokich dochodach i nawet o 8% w większości krajów o niskich i średnich dochodach.

Podnoszenie podatków na wyroby tytoniowe skłania palaczy do porzucenia nałogu, zniechęca młodych ludzi do rozpoczęcia palenia oraz jest źródłem przychodów do budżetu państwa.

Nina Trendowska

z up. Państwowego Powiatowego

Inspektora Sanitarnego w Hajnówce

Switch mode views:
  • Font size:
  • Decrease
  • Reset
  • Increase

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.