Koncert Galowy 34 edycji Międzynarodowego Festiwalu Hajnowskie Dni Muzyki Cerkiewnej w Hajnówce

35

Tegoroczny festiwal odbył się w dniach 11-16 maja i został zorganizowany przez Społeczny Komitet Organizacyjny i Miłośników Muzyki Cerkiewnej z błogosławieństwa Jego Eminencji Wielce Błogosławionego Sawy Metropolity Warszawskiego i całej Polski. Honorowy patronat objął Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Bronisław Komorowski.

 

Ostatniego dnia, podczas koncertu galowego, zaprezentowali się laureaci 34 edycji Międzynarodowego Festiwalu Hajnowskie Dni Muzyki Cerkiewnej w Hajnówce. Wykonawców prezentowali ks. mitrat Michał Niegierewicz i Piotr Lewczuk.

Zaproszonych gości powitał Włodzimierz Pietroczuk - Radny Sejmiku Wojewódzkiego. Na koncert galowy przybyli między innymi – Jego Ekscelencja Najprzewielebniejszy Abel, arcybiskup lubelski i chełmski. - Muzyka cerkiewna ma szczególną charyzmę otwierającą nasze serca – podsumował duchowny. - Jest mi niezmiernie miło, że hajnowskie śpiewanie ma wymiar ekumeniczny, gdzie na rozpoczęciu festiwalu uczestniczył ordynariusz katolickiej diecezji drohiczyńskiej Tadeusz Pikus, dziś - miejscowy dziekan ks. kan. Józef Poskrobko, parlamentarzyści, przedstawiciele korpusu dyplomatycznego, przedstawiciele Województwa Podlaskiego, przedstawiciele służb mundurowych, sponsorzy i lokalna społeczność. (...)Kontynuujcie to wielkie i zbawienne, a jak potrzebne dzieło – dla naszej duchowej egzystencji. Obecność najlepszych chórów z zagranicy i naszych miejscowych, integruje tą wielką szlachetną dziedzinę śpiewania cerkiewnego.

Tradycyjnie festiwal rozpoczyna się piękną pieśnią „Gaude Mater Polonia", a kończy utworem „Mnogaja leta”, w tym roku przyjemność zaśpiewania „Sto Lat” miał zdobywca Grand Prix - Chór Akademicki Państwowego Saratowskiego konserwatorium Muzycznego im. L.W. Sobinowa – Rosja.

- Cieszymy się, że cele, które założyliśmy zostały osiągnięte – podsumowuje całokształt festiwalu ks. mitrat Michał Niegierewicz. - Było bardzo dużo dobrego śpiewu poczynając od chórów parafialnych wiejskich, aż po chóry akademickie kończąc. Każdy, kto był w Hajnówce mógł znaleźć, coś, co go najbardziej cieszy. Publiczność przez trzy dni szczelnie wypełniała naszą świątynię. Szczególnie w piątek odczułem zadowolenie, kiedy ludzie po występie ostatniego chóru dziękowali za wspaniały śpiew i zaproszenie tak wyśmienitych chórów. Komisja ciężko pracowała, by sprawiedliwie ocenić wszystkie chóry. - Nagrodę Dyrektora otrzymała Chrześcijańska Akademia Teologiczna, która w tym roku obchodzi 60-lecie istnienie. Ja również jestem absolwentem tej akademii. Chór dał piękny koncert inauguracyjny. Nagrodę przyznaliśmy za całokształt - za ich śpiew, za propagowanie idei tolerancji.

Festiwal HDMC, to nie tylko przesłuchania, to również liczne imprezy towarzyszące, takie jak koncerty, wystawy i spotkania. W tym roku muzyka cerkiewna popularyzowana była podczas koncertów w Gminnym Ośrodku Kultury w Czeremsze, w Bielskim Domu Kultury, w Ełckim Centrum Kultury, w Cerkwi p.w. Zaśnięcia Najświętszej Marii Panny w Kleszczelach, w Cerkwi p.w. św. Mikołaja Cudotwórcy w Michałowie, w Cerkwi Podwyższenia Krzyża Świętego w Narwi oraz podczas koncertu w ramach „Nocy Muzeów" w Białowieskim Parku Narodowym. Tradycyjnie wielkim zainteresowaniem cieszył się Koncert Plenerowy „Uczta Folklorystyczna" w Ośrodku Edukacji Leśnej „Jagiellońskie" w Białowieży. W tym roku organizatorzy włączyli do programu spotkanie z Marcinem Waszkiewiczem, autorem tomiku poezji "Poezją Żyję" i spotkanie z Aleksandrem Wróblewskijm, wykładowcą Grodzieńskiego Państwowego Uniwersytetu im. J. Kupały, chórmistrzem Kameralnego Chóru „Dojlidztwa". Uroki prawosławia można było podziwiać na wystawachie ikon Arkadiusza Świętochowskiego - „Panie, z głębokości wołam do Ciebie" i wystawie fotografii „Jerozolima - Światło ze Wschodu". W salce pod soborem Fundacja ks. Ostrogskiego zaprezentowała wystawę „Bieżeństwo (uchodźstwo) 1915. Wspólna historia."

Do zobaczenia na jubileuszowej 35 edycji Festiwalu Hajnowskie Dni Muzyki Cerkiewnej w Hajnówce.

Emilia Rynkowska

 

Chór Umilenije – Rostów nad Donem (Rosja), dyrygentka Marija Osiak - II miejsce w kategorii chóry inne

 

Chór Kameralny Credo – Kaliningrad (Rosja), dyrygentka Tamara Maksimowna - III miejsce w kategorii chóry inne

 

Chór Akademicki Państwowego Saratowskiego Konserwatorium Muzycznego im. L. W. Sobinowa – Saratow (Rosja), dyrygentka Ludmiła Licowa - Grand Prix

 


Switch mode views:
  • Font size:
  • Decrease
  • Reset
  • Increase

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.