Kształcenie na odległość w hajnowskich szkołach podstawowych
- Utworzono: środa, 25, marzec 2020 15:54
- Odsłony: 1090
Szanowni Rodzice, Drodzy Uczniowie!
25 marca 2020 r. weszły w życie dwa nowe rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej regulujące prowadzenie kształcenia na odległość w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania szkół i placówek oświatowych i określające zasady prowadzenia nauczania na odległość, a także oceniania i klasyfikowania uczniów:
- rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, (Dz. U., poz.492);
- rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, (Dz. U., poz.493).
Zgodnie z ww uregulowaniami prawnymi realizacja zadań szkoły odbywa się z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość (obecnie do 10 kwietnia 2020 r.).
Hajnowskie szkoły podstawowe realizują kształcenie na odległość z wykorzystaniem następujących (możliwie dostępnych) metod i technik.
Szkoła Podstawowa Nr 1 im. Janusza Kusocińskiego w Hajnówce:
1) zostały przekazane uczniom, rodzicom i nauczycielom informacje o sposobie i trybie realizacji zadań szkoły w okresie czasowego ograniczenia jej funkcjonowania - za pośrednictwem e-dziennika do każdego indywidualnie;
2) ustalono, we współpracy z nauczycielami, tygodniowy zakres treści nauczania do zrealizowania w poszczególnych klasach uwzględniając wymienione warunki szczególne;
3) ustalono, we współpracy z nauczycielami, sposób monitorowania postępów uczniów oraz sposób weryfikacji wiedzy i umiejętności uczniów, w tym również sposób informowania uczniów lub rodziców o postępach ucznia w nauce, a także uzyskanych przez niego ocenach – za pośrednictwem e-dziennika Librus;
4) ustalono sposób dokumentowania realizacji zadań jednostki systemu oświaty – za pomocą narzędzia elektronicznego Librus;
5) wskazano, we współpracy z nauczycielami, źródła i materiały niezbędne do realizacji zajęć, w tym materiały w postaci elektronicznej, z których uczniowie lub rodzice mogą korzystać – dostępne na stronie internetowej szkoły, a także na bieżąco są przesyłane informacje na konta indywidualne i podawane są linki np. ze strony MEN;
6) zapewniono każdemu uczniowi lub rodzicom możliwość konsultacji z nauczycielem prowadzącym zajęcia oraz przekazano informację o formie i terminach tych konsultacji - indywidualnie każdy nauczyciel - za pośrednictwem e-dziennika Librus;
7) nauczycielom przekazano informacje o możliwości prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość – za pomocą Librusa;
8) wszyscy nauczyciele, uczniowie i rodzice są na bieżąco informowani o wszelkich zmianach i o podjętych przez szkołę działaniach – za pomocą e-dziennika - wiadomości są wysyłane indywidualnie;
9) na bieżąco jest aktualizowana strona internetowa szkoły.
Szkoła Podstawowa Nr 2 im. Władysława Jagiełły w Hajnówce:
1) w okresie ograniczenia czasowego funkcjonowania jednostki zadania realizowane są w trybie zdalnym; wszelkie sprawy należy kierować drogą e-mailową na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. lub telefonicznie pod numer: 85 682 28 66;
2) uczeń zobowiązany jest do podejmowania aktywności określonych przez nauczyciela,
3) w zakresie konsultacji uczniów i rodziców z nauczycielem prowadzącym zajęcia klasy istnieje możliwość kontaktu poprzez dziennik elektroniczny Librus, platformy edukacyjne, grupy internetowe (np.: Messenger), w godzinach 8:00 -12:00 lub innych określonych przez nauczyciela i podanych do wiadomości Rodziców, Uczniów i Dyrekcji.
4) w zakresie konsultacji uczniów z wychowawcami klas pozostaje bez zmian ustalona wcześniej forma kontaktu np.: telefoniczna, e-mailowa (poza kontaktem osobistym);
5) materiały dydaktyczne, formy i terminy ich realizacji nauczyciel wskazuje i udostępnia uczniom w zakładce: ZADANIA DOMOWE (ikonka „Zadania domowe", prawy góry róg strony) oraz przesyła w postaci wiadomości do uczniów jak i również do rodziców;
6) ustala się zasady realizacji zadań – treści z podstawy programowej w następujący sposób:
- nauczyciel przedmiotu opracowuje na ten okres zakres treści do zrealizowania w poszczególnych oddziałach;
- nauczyciel zobowiązany jest indywidualizować pracę dla uczniów posiadających opinię PPP lub orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego;
- zajęcia z przedmiotu: wychowanie fizyczne będą odbywać się w formie filmów instruktażowych lub innych form proponowanych przez nauczycieli;
7) w celu sprawdzenia postępów edukacyjnych ucznia uwzględnia się różne formy zdalnej aktywności ucznia i stosuje różne zdalne formy oceniania, właściwe dla metodyki nauczania danych zajęć edukacyjnych; w szczególności przewiduje się następujące formy:
- prace pisemne sprawdzające zrealizowany materiał przewidziane w planie realizacji programu nauczania;
- odpowiedzi ustne;
- prace domowe, notatki;
- prace właściwe danemu przedmiotowi, np. ćwiczenia praktyczne, recytacje;
- referaty, prezentacje, projekty;
- aktywność na lekcji online;
8) informacja o uzyskanych ocenach i postępach ucznia w nauce musi się znajdować w dzienniku elektronicznym Librus (właściwy komentarz do oceny);
9) uczeń ma prawo do poprawienia oceny na zasadach określonych w przedmiotowych zasadach oceniania i statutach wyłączając takie formy jak: sprawdziany i kartkówki;
10) ocenianie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi powinno być dostosowane do zaleceń zawartych we właściwej opinii lub orzeczeniu poradni;
11) sposób monitorowania postępów ucznia w nauce polega na współpracy nauczycieli danego oddziału z wychowawcą, poprzez informowanie o braku aktywności ucznia, co może stanowić podstawę do np. nieklasyfikowania ucznia; wychowawca w sytuacji wykorzystania możliwych narzędzi do kontaktu, potwierdzonych wpisami w dzienniku elektronicznym Librus, informuje o tym fakcie Dyrektora szkoły.
3. Szkoła Podstawowa Nr 3 w Hajnówce:
1) ustalono tygodniowy zakres materiału dla poszczególnych klas zmieniając plan zajęć we wszystkich klasach, uwzględniając równomierne obciążenie ucznia zajęciami w danym dniu;
2) uzgodniono, iż formą kontaktu czy konsultacji nauczyciela z rodzicami i uczniami jest dziennik elektroniczny Librus;
3) uwzględniono dostępność w domu u uczniów w urządzenie umożliwiające realizacje kształcenia na odległość- dla uczniów, którzy nie posiadają w domu laptopa/komputera dyrektor użyczył sprzęt szkolny do tego celu;
4) zarekomendowano zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Edukacji Narodowej wykorzystanie przez nauczycieli materiałów: platformy www.epodreczniki.pl, OKE i CKE oraz programów emitowanych w pasmach edukacyjnych Telewizji Publicznej i Polskiego Radia oraz inne platformy edukacyjne dostępne w Internecie.
4. Szkoła Podstawowa Nr 4 im.Henryka Sienkiewicza w Hajnówce.
1) przekazano informacje rodzicom poprzez e-dziennik (Podlaska Platforma Edukacyjna- bardzo niedoskonały i możliwości ograniczone, właściwie nie działa) przede wszystkim telefonicznie, mailowo aktualnych komunikatów;
2) uruchomiono na stronie www szkoły zakładki DOMOWE NAUCZANIE oraz EDUKACJA ONLINE,ROZKŁAD ONLINE, PORADNIK ONLINE gdzie nauczyciele umieszczają materiały dydaktyczne, przydatne linki, porady;
3) ustalono (przez wychowawców) jakimi zasobami dysponują w zakresie zdalnej edukacji;
4) ustalono tygodniowy rozkład on line;
5) ustalono zasady nauczania w tym dokumentowania pracy zdalnej i oceniania on-line, które zostaną przekazane rodzicom;
6) prowadzone są zdalne lekcje poprzez komunikatory internetowe, portale np. Google Classroom, Khan Academy i inne;
7) korzystanie z zasobów oferowanych przez MEN-tj. zdalne lekcje oraz w trakcie logowania do platformy e-podreczniki;
8) Dyrektor komunikuje się z nauczycielami poprzez wysyłanie sms, e-mail.
Więcej informacji na temat kształcenia na odległość znajduje się na stronach internetowych szkół:
www.sp1hajnowka.edupage.org, www.zsznr2hajnowka.edupage.org, www.sp3hajnowka.edupage.org oraz www.sp4hajnowka.edupage.org .
Jolanta Stefaniuk, Urząd Miasta Hajnówka