Artykuły

WERTEP - Hajnowianie lubią teatr

0390_miniOd południa do późnej nocy na terenie Hajnowskiego Domu Kultury odbywały się teatrzyki dla dzieci, spektakle dla dorosłych, parady, sztuki kameralne i wielkie widowiska. Jedenaście grup teatralnych, czternaście spektakli, ponad dziesięć godzin dobrego teatru i setki widzów – to bilans niedzielnego spotkania z teatrem.

 

Już po raz trzeci Międzynarodowy Festiwal Teatralny WERTEP zawitał do naszego miasta. Niewątpliwie cieszy się on coraz to większym zainteresowaniem, gdyż z każdym rokiem poszerza swoją działalność. W tym roku WERTEP odbył się w Michałowie, Narewce, Kleszczelach, Czeremsze, Białowieży i w Hajnówce. Na podlaskim festiwalu wystąpiły nie tylko znane nam już grupy teatralne A3Teatr, Walny Teatr i Kapela Hałasów, ale także trzy zespoły z Danii, mim z Hiszpanii, wędrowny błazen – filozof  z Indii i konstruktor lalek gigantów z Francji.

Niedzielne spotkanie z teatrem rozpoczęło się przedstawieniem stolikowym dla dzieci „Bajka o Szewczyku”. Później uliczne parady. Gdzie poznawaliśmy teatr i siebie wszystkimi zmysłami. Pomogły nam w tym oczy, uszy i nos. Uliczny błazen Khalid Tyabji - jeden z najznakomitszych aktorów Indii, z sukcesem grający w Bollywood i Hol­lywood bawił nie tylko dzieci, ale i dorosłych. Dotykał, przytulał i podkradał czapeczki. Jak zwykle zaskoczył nas swoimi wielkimi konstrukcjami Adam Walny.

Wszystkie teatry cieszyły się wielkim zainteresowaniem publiczności. Wielki aplauz wywołał teatr Feta i przedstawienie „Nić Ariadny”. Jednak najbardziej oczekiwanym wydarzeniem tego dnia było widowisko Lwowskiego Teatru Woskresinnia z Ukrainy.

Dziwne postacie w barwnych strojach, z pomalowanymi twarzami na ulicach naszego miasteczka to widok niecodzienny, acz bardzo miły…

001

 

Podczas ostatniego dnia Festiwalu wystąpili:

TEATR  ANIMACJI  FALKSHOW / PL – „Bajka o Szewczyku”

Spektakl o najbardziej znanym polskim smoku w nowej interpretacji został wystawiony pod starą lipą. – Jest to najlepsze miejsce, jaki mogliśmy sobie wymarzyć – powiedział aktor Krzysztof Falkowski.  – Bowiem, lalki, które wystąpiły zostały wykonane właśnie z drzewa lipowego. Oprócz lalek przywiozłem ze sobą również skrzynię, która służy nie tylko do przywiezienia moich lalek. Skrzynia pozwala nam tworzyć różnego rodzaju miejsca akcji. Raz była to ulica, innym razem  komnata królewska, przy kolejnym obrocie skrzyni – jama smoka. Przygodom bohaterów towarzyszy stylizowana muzyka skrzypcowa.

002

003

004

005

 

Parada lalek

Była bajka, była zabawa, więc czas się poruszać. Na łące przed Hajnowskim Domem Kultury spotkała się kapela, aktorzy i widzowie. Wszyscy wspólnie tańczyli.

006

007

008

009

011

012

013

014

015

016

 

WALNY TEATR / PL – „Przygody kropli wody”

Inspiracją do spektaklu była bajka z dzieciństwa  „Przygoda kropli wody” Marii Terlikowskiej i pasja mojej mamy – informuje Adam Walny – aktor i założyciel teatru.  – Gdy dzieci i dorośli dobrze się bawią to znak, że bajka się podoba. Przygotowanie wymyślnej konstrukcji – scenografii trwało około półtorej miesiąca.

017

018

019

020

021

022

 

KHALID TYABJI / IND – „Foolshow”

Znakomity aktor z Indii w błazeńskiej czapce wciągał publiczność w totalną błazenadę. W jego występach językiem komunikacji jest wesołość i wygłup, który niweczy bariery kulturowe i społeczne. Chodzi o serdeczny śmiech z samych siebie i o przekształcenie przestrzeni powszedniej, ulicznej, w teatralną, gdzie można zobaczyć się w zupełnie innym świetle.

023

024

025

026

 

Grupa Warsztatowa „Żyj z pasją” / PL  - „Sny” (fot. Paweł Sakowski)

Premiera - Labirynt przenikających się historii, pozornie bez związku, ale zespolonych marzeniami śniącej głowy. Widowisko przedstawione przez grupę młodzieży z Podlasia, również z  Hajnówki.

 027

028

029

030

031

 

UNMIMO TEATRO / ESP – „Sensitive Skin”

Delikatna pantomima, której autorem i aktorem jest Maciej Jerzy Królikowski. Nim z ośmioletnim doświadczeniem przybył do nas z Hiszpanii.  Bardzo miło jest ochłodzić się w puszczańskich lasach. Jestem tu już tydzień, i obawiam się, że mógłbym zostać na zawsze. A tak w ogóle to – Nimowie nie mówią….

Spektakl rozegrany został przy brzmieniu pięknej muzyki. Na skrzypcach grał Derk Rossbach.

032

033

034

035

036

037

038

039

 

A3TEATR/PL – „Zmysły”

– Pójdźcie Państwo z nami, kierujcie się zmysłami… „Zmysły” to surrealistyczny kabaret liryczny. Dlatego zupełnie pasują tu Śpiewające Uszy, Stepujące Gałki Oczne, Nos z Gilem, machina Ust Korali i Dłonie żonglujące słoniem - czyli główne postacie spektaklu. Zadaniem aktorów jest wpisanie się w napotkaną przestrzeń, nawiązanie kontaktu z przechodniem, zaintrygowanie go, wciągnięcie w interakcje.

040

041

042

043

045

046

047

048

049

050

051

052

 

TEATR  ANIMACJI  FALKSHOW / PL –  „FALKOSHOW. Iluzja Marionetki”

Wspaniałe gwiazdy estradowe w rękach Krzysztofa Falkowskiego. Wspaniałe wykonanie i gra marionetkami zachwyciła nie tylko tych małych widzów. Pan Falkowski animacją zajmuje się już 12 lat. Niektóre jego lalki mają już 6 lat. Pierwszą był Elvis. Każda część marionetki poruszana jest za pomocą  minimum 16 nici. Sztuka poruszania nimi, wcale nie jest taka prosta ty bardziej, że lalki ważą od półtorej do trzech kilogramów.

053

054

055

056

057

058

059

 

TEATR WALNY – „Hamlet”

Przygody Hamleta przedstawione za pomocą podwodnych lalek, zaprojektowanych i wykonanych oczywiście przez Adama Walnego.

060

061

062

063

064

 

A3TEATR/PL – „Tańcz!” (fot. Helena Zieniuk)

Spektakl dla dorosłych inspirowany muzyką Chopina. Zbliżenie nokturnów i preludiów do rytmu tanga, a więc: rytmy i pauzy.  Zatrzymania, załamania, pęknięcia. Tango upadłych serc i ulotnych dusz, ukazane w minimum ruchu, bez pantomimicznych „ozdobników”. Opowiadanie o relacji kobieta – mężczyzna i mężczyzna – mężczyzna, bez „filozoficznej” nadwyżki.

 078

079

080

081

 

FETA – TEATR NA SPECJALNE OKOLICZNOŚCI / PL – „Nić Ariadny”

„Nić Ariadny” została wyreżyserowana przez  Elwirę Twardowską, kierownika 14 osobowej grupy teatralnej. –Spektakl w całości odnosi się do twórczości do obrazu gdańskiego malarza Waldemara Marszałka. Był on inspiracją do całości i tytuł i postacie i cytaty nawiązują do obrazu. Są bańki mydlane i latawce – ulotne chwile szczęścia, jabłko Parysa i szkoła latania. Są to jasne odnośniki, które można znaleźć w dziełach malarza. Na ich bazie budowany był spektakl.

Tytułowa „Nić Ariadny” symbolizuje wędrowanie w czasie i przestrzeni, łączy z przeszłością, umożliwia wyprawy w przyszłość i wskazuje drogę powrotną. Widowisko nasycone jest groteskową, surrealistyczną aurą. Szczudlarze w przedziwnych kostiumach, fryzurach i makijażach opowiadają poprzez wymyślne układy choreograficzne.

– Dla widza, który nie ma na co dzień kontaktu z teatrem „Nić Ariadny”  może być trudnym spektaklem. Muszę przyznać, że jestem usatysfakcjonowana – widziałam zadowolone twarze na widowni. Postacie poruszały się na szczudłach, które specjalnie zostały odsłonięte, by pokazać precyzje kroku, ruchu. Postacie przedstawione na obrazach są wydłużone, więc zastosowanie szczudeł było jak najbardziej naturalną konsekwencją w tworzeniu spektaklu. „Nić Adrianny” grana była dwa razy w Rosji,, Czechach, w wielu miejscach w Polsce. Jest to bardzo ciepło przyjmowany spektakl, pomimo, że nie ma w nim nic specjalnego.

 

065

066

067

068

069

070

071

072

073

074

 

KAPELA HAŁASÓW I KLEZMERDUO / PL I DK  –  „Nomadzi kultury” – koncert i tańce

Rodzinny duet wędrownych grajków z Poznania zjednoczył artystyczne siły z muzykami z Danii. Nowy kolektyw zaprasza do jurty na wędrówkę przez europejskie tradycje muzyczne. Zaprezentuje ciekawe instrumenty, pieśni lirników, melodie klezmerskie, bałkańskie, a także potańcówki warsztaty  tańców korowodowych z Mołdawii, Rumunia, Bukowiny, a także tańców polskich.

076

077

 

FRANCOIS MONNET / FR –  „Parada lalek”

Czarodziejskie spotkanie z mistrzem wyplatania wikliny, oklejania jej papierem i robienia czarodziejskich rzeźb, które świecą w nocy.

 082

 

LWOWSKI AKADEMICKI TEATR WOSKRESEINNIA / UA – „Wiśniowy sad”

Zmierzenie się z dramatem Antoniego Czechowa „Wiśniowy Sad”. Spektakl poruszył temat przemijania, nieuchronnej utraty miłości, przywiązania i tęsknoty.  Dzięki grze światłem, świetnymi kostiumami, intrygującej scenografii – dzieło klasyka zyskało nowy wymiar.

 083

084

085

086

087

088

089

090

091

092

093

094

095

096

097

098

099

100

101

102

103

104

105

106

107

010

108

109

110

111

III Międzynarodowy Festiwal Teatralny WERTEP sfinansowany został przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP. W jej realizację zaangażowały się także samorządy lokalne, którym Dariusz Skibiński serdecznie dziękuje. Inicjator WERTEPU dziękuje również Przedsiębiorstwu Wodociągów i Kanalizacji za umożliwienie wystawienia spektakli Adama Walnego. – Dziękuję również Domom Kultury i wszystkim ludziom, którzy z nami współpracowali. Głównym organizatorem Festiwalu jest Kulturalne Stowarzyszenie „Pocztówka”.

Do zobaczenia w zwariowanym świecie za rok…

Emilia Rynkowska

Switch mode views:
  • Font size:
  • Decrease
  • Reset
  • Increase

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.