Uczysz się i pobierasz rentę rodzinną, pamiętaj o potwierdzeniu do niej prawa
- Utworzono: wtorek, 28, sierpień 2018 12:47
- Odsłony: 1020
Uczniowie i studenci, którzy otrzymują z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych rentę rodzinną muszą powiadomić ZUS o kontynuowaniu lub zaprzestaniu nauki. Co i kiedy trzeba zrobić, żeby nie stracić prawa do renty, albo nie zwracać nadpłaconego świadczenia.
Renta rodzinna przysługuje dzieciom do ukończenia przez nie 16 roku życia. Jeśli jednak dziecko nadal się kształci, dostanie rentę aż do zakończenia nauki, lecz nie dłużej niż do 25 roku życia. Chyba, że urodziny te przypadają w trakcie ostatniego roku studiów – wówczas świadczenie przysługuje do końca roku akademickiego.
Renta wypłacana jest przez rok szkolny i okres wakacji. Zaraz po wakacjach, bądź jeszcze w trakcie ich trwania, uczniowie szkół ponadpodstawowych powinni złożyć w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych wniosek o dalszą wypłatę świadczenia wraz z zaświadczeniem o dalszej nauce. Zaświadczenia takie wydaje placówka, w której dziecko się uczy.
Zaświadczenie o kontynuowaniu nauki uczniowie szkół ponadpodstawowych powinni dostarczyć do ZUS najpóźniej we wrześniu. Natomiast studenci mają czas do końca października. Zatem, aby renta wypłacana była bez przerwy, należy pamiętać, by najpóźniej w ciągu miesiąca od ostatniej wypłaty złożyć do ZUS-u wniosek wraz z zaświadczeniem o kontynuowaniu nauki.
- Absolwent, który ukończył szkołę średnią i został przyjęty na studia, chcąc otrzymać wypłatę renty za wrzesień, zaświadczenie o tym, że dostał się na studia musi dostarczyć do nas najpóźniej do końca września – informuje Katarzyna Krupicka. – Formalne potwierdzenie, że jest studentem danej szkoły wyższej, musi obowiązkowo donieść na początku października –dodaje rzeczniczka województwa podlaskiego.
Podobnie, jeśli uprawniony do renty uczeń/student przestanie się uczyć, musi niezwłocznie zawiadomić o tym ZUS, który wstrzyma wypłatę świadczenia. Jeśli nie zawiadomimy ZUS-u o okolicznościach powodujących zmniejszenie, zawieszenie lub utratę prawa do renty i Zakład nadal będzie wypłacał nam niezmienioną kwotę, będziemy musieli zwrócić nienależnie wypłacane nam świadczenia z odsetkami.
Jeżeli pobieramy rentę rodzinną musimy zawiadamiać ZUS między innymi o:
- osiąganiu przychodu z tytułu zatrudnienia,
- o wysokości przychodu osiągniętego w minionym roku kalendarzowym – w terminie do końca lutego kolejnego roku,
- zmianie miejsca zamieszkania, numeru rachunku bankowego,
- pobieraniu renty z innego tytułu – przyznanej przez inny organ rentowy, bądź renty socjalnej,
- zaprzestaniu uczęszczania do szkoły przez osobę, która skończyła już 16 lat.
Katarzyna Krupicka
regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa podlaskiego