Inwestycje kolejowe w Hajnówce i Powiecie Hajnowskim realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Nie da się nie zauważyć, działań przeprowadzanych przy liniach kolejowych przebiegających przez miasto Hajnówka, jak też okoliczne miejscowości. Wielu zapewne zastanawia się z czym się to wiąże. Otóż odpowiedź jest bardzo prosta - są to dążenia do „ożywienia” ruchu kolejowego, który przez ostatnie lata pozostawał w impasie (zaniknęły połączenia kolejowe, ruch pociągów towarowych się zmniejszył, infrastruktura kolejowa wymagała gruntownego remontu). Wszystkie zakładane w tym zakresie inwestycje mają na celu poprawę dostępności komunikacyjnej regionu poprzez poprawę jakości infrastruktury i bezpieczeństwa podróży, co przełoży się na zwiększenie połączeń kolejowych. Przyczyni się jednocześnie do zwiększenia ruchu turystycznego w Regionie Puszczy Białowieskiej.

Jedną z kluczowych inwestycji realizowanych obecnie na terenie powiatu jest rewitalizacja nieczynnego od lat odcinku Lewki – Hajnówka linii kolejowej nr 52. Projekt „Prace na linii kolejowej nr 52 Lewki – Hajnówka” realizowany w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia ma na celu m.in. przywrócenie kursowania pociągów na tej trasie. Po wyremontowanej infrastrukturze pociągi pojadą z prędkością do 100 km/h, a podróżni skorzystają ze zmodernizowanych peronów przystanków Lewki, Orlanka, Stare Berezewo i Chytra. Inwestycja o wartości ok. 80 mln zł miała zakończyć się w połowie 2019 roku (zgodnie z umową z 2017r.), jednakże w związku z przedłużającymi się pracami jej finał planowany jest na październik 2020r. (aneks do umowy wydłużający termin o 22 miesiące).

Do dyspozycji podróżnych będą nowe wiaty peronowe, tablice informacyjne, ławki i funkcjonalne oświetlenie. Wszystkie perony zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności oraz słabowidzących – m.in. nawierzchnia platform będzie posiadała wyczuwalne stopą wypustki. Na trasie z Lewek do Hajnówki wymienionych zostanie 27 km torów. Powstanie 8 nowych mostów i 3 przepusty. Poziom bezpieczeństwa na kolejowej trasie zwiększy przebudowa 22 przejazdów kolejowo-drogowych, które zyskają zmienioną nawierzchnię i urządzenia sygnalizacyjne.

Na początku lutego 2020 r. został ogłoszony przetarg na budowę mostu kolejowego na ostatnim odcinku rewitalizowanej linii nr 52 przed samą Hajnówką (w km 24,821) oraz wzmocnienie nasypu kolejowego na długości od km 24,625 do km 24,975.

Modernizacji poddana jest także linia nr 31 Hajnówka – Czeremcha – granica województwa, trwające od końca 2017 roku. Polskie Linie Kolejowe przeznaczą na nią ponad 177 mln zł. Inwestycja ta to „Prace na linii kolejowej nr 31 granica województwa – Czeremcha – Hajnówka”, jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Do tej pory oddano do użytku dwa perony na stacji w Czeremsze, zostało zmodernizowych ok. 11 torów stacyjnych. Perony są wyposażane we wiaty, ławki, tablice informacyjne i stojaki rowerowe. Z nowych peronów pasażerowie korzystają też w Nurcu, Syczach i Siemiatyczach, a kolejne obiekty mają miejsce w Borowikach, Nowym Nurcu, Dobrowodzie, Policznej i Witowie. Między Czeremchą a Hajnówką pociągi kursują nowym torem. Na odcinku od Czeremchy do gr. województwa oczyszczono tłuczeń w torze wraz z podbiciem i uzupełnieniem. Prace modernizacyjne zostały wydłużone do października 2020r. Na początku stycznia 2020 r. do użytku został oddany Innowacyjny Dworzec Systemowy. Inwestycja została zrealizowana z Programu Inwestycji Dworcowych PKP SA 2016-2023, jej wartość to ok. 13 mln zł.

Od kwietnia ruszyła modernizacja torów i prace na polsko-białoruskim przejściu kolejowym w Siemianówce, co ma usprawnić ruch towarowy na Wschód, a także stanie się bodźcem do rozwoju gospodarczego. W jej skład wchodzą dwa projekty: modernizację ok. 20 km linii kolejowej nr 59 od granicy z Białorusią do Chryzanowa oraz prace na przejściu w Siemianówce.  Inwestorem jest spółka PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Obie inwestycje  będzie realizować konsorcjum firm: Intop sp. z o.o., Torkol sp. z o.o.,  PUH Rajbud sp. z o.o. Wartość projektu związanego z modernizacją linii nr 59 wynosi 69,2  mln zł netto; 85 proc. tej kwoty (ok. 58,8 mln zł) to dotacja z unijnego  Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego 2014-2020.  Prace na torach na przejściu Siemianówka-Swisłocz mają natomiast  kosztować 68,8 mln zł netto; pieniądze te pochodzą z budżetu państwa.

Wśród planowanych inwestycji była także rewitalizacja linii kolejowej nr 52 odc. Hajnówka – Białowieża Towarowa (wraz z linią nr 451 Białowieża Towarowa – Białowieża Pałac) o wartości 28 mln zł, z czego dofinansowanie miało wynosić 24 mln zł. Projekt złoży przez Powiat Hajnowski nie uzyskał dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020. Przedsięwzięcie uwzględnione jest w dokumentach o charakterze planistycznym i programowym - Regionalnym planie transportowym województwa podlaskiego na lata 20142020 oraz Programie rozwoju Puszczy Białowieskiej, zakładanym w ramach Kontraktu Terytorialnego dla Województwa Podlaskiego. Zakres przedsięwzięcia zakładał przygotowanie dokumentacji wraz z oceną oddziaływania na środowisko oraz rewitalizację linii kolejowej: wymianę nawierzchni kolejowej (szyn, podkładów), remont obiektów inżynieryjnych takich jak mosty i przepusty, utworzenie nowego przystanku końcowego, a także utwardzenie podłoża pozostałych czterech peronów. W ramach inwestycji wzdłuż toru zakładano wybudowanie drogi rowerowej, pełniącej jednocześnie funkcję pasu przeciwpożarowego.

 

źródło: www.rynek-kolejowy.pl

Emilia Korolczuk

Switch mode views:
  • Font size:
  • Decrease
  • Reset
  • Increase

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.