Bezpłatne webinary powtórkowe z matematyki

Zajęcia w szkołach zostały zawieszone, ale rok szkolny trwa, więc do egzaminu ósmoklasisty i do matury uczniowie muszą przygotować się inaczej niż zwykle. Podpowiadamy, jak to najefektywniej zrobić.

Najtrudniejszym aspektem nauki w domu jest ograniczony dostęp do osób gotowych w przystępny sposób wyjaśnić wątpliwości i skorygować popełniane błędy. W tej kwestii nauczyciel często okazuje się niezastąpiony, dlatego najlepiej, by uczeń utrzymywał z nim kontakt mimo fizycznej izolacji. Gdy jednak – z różnych przyczyn – jest to utrudnione, można skorzystać z pomocy nauczyciela w Internecie. I wcale nie chodzi tu o płatne korepetycje. Tę pomoc można otrzymać całkiem za darmo.

Sposób pierwszy: Webinary

Webinar to interaktywny wykład na żywo w Internecie. Prowadzący wyjaśnia problemy i rozwiązuje zadania, udostępniając obraz ze swojego komputera lub z kamery. W tym czasie uczestnicy mają do dyspozycji tekstowy czat, na którym mogą zadawać prowadzącemu pytania.

Prowadzący lub jego pomocnik czyta te pytania i może na nie na bieżąco odpowiadać. Webinary mają największy sens, jeśli obejmują powtórkę materiału – są to formy zbyt krótkie, aby sprawdziły się w nauce nowych tematów.

W związku z zamknięciem szkół w tym roku zapewne wiele instytucji, organizacji i osób prywatnych będzie organizowało takie powtórkowe spotkania online. Na przykład projekt Pi-stacja organizuje cykl 9 darmowych webinarów przygotowujących do egzaminu ósmoklasisty z matematyki oraz egzaminu maturalnego z matematyki na poziomie podstawowym. Podczas nich będą rozwiązywane zadania, które co roku sprawiają uczniom najwięcej problemów. Harmonogram spotkań online na kanale Pi-stacji na YouTube jest następujący:



Ósmoklasiści:

Maturzyści (poziom podstawowy):

Aby skorzystać z webinarów, nie trzeba się rejestrować. Wystarczy wejść o podanej porze na wskazaną stronę YouTube. Liczba uczestników jest nieograniczona.

Oprócz wydarzeń odbywających się na żywo, w Internecie udostępniono również wiele archiwalnych nagrań o podobnym charakterze. Na egzaminach z matematyki co roku pojawiają się podobne pytania, więc filmy się nie dezaktualizują, wciąż pomagając w zdobywaniu przydatnych umiejętności. Spis wszystkich bieżących i archiwalnych webinarów Pi-stacji można znaleźć na tej stronie:http://bit.ly/WebinaryPistacji.

Sposób 2: Wideolekcje i ćwiczenia

Wydarzenia prowadzone na żywo są siłą rzeczy nieelastyczne. Trzeba usiąść przed ekranem komputera dokładnie w czasie zaplanowanej emisji i być we właściwym stanie ducha, sprzyjającym głębokiemu skupieniu – co nie zawsze się udaje. Jeśli ktoś jest rannym ptaszkiem, a webinar ma się odbyć wieczorem, zmęczenie może uniemożliwić mu skorzystanie z takiej transmisji. Takim osobom można polecić wideolekcje.

Wideolekcja tym różni się od webinaru (lub jego archiwalnej kopii), że prowadzący nauczyciel zdaje sobie sprawę, iż nie jest oglądany na żywo i że widz nie może zadać mu pytania. Dlatego podejmuje dodatkowe starania, aby uczynić swój przekaz bardziej zrozumiałym i skłonić widza do większego skupienia. Na przykład w wideolekcjach Pi-stacji (https://pistacja.tv) prowadzący zachęca widza do samodzielnego rozwiązania zadania, sygnalizując to znakiem pauzy, zanim rozwiąże je sam. Wszystkie zasoby Pi-stacji są darmowe.

Brak interakcji w wideolekcjach rekompensują interaktywne ćwiczenia. Chociaż informacja zwrotna z ćwiczeń może być niewystarczająca – ćwiczenie podaje, że wynik jest zły, ale nie wyjaśnia dlaczego – to w połączeniu z dobrze zrobioną wideolekcją tworzy duet, który często jest w stanie zastąpić bieżącą pomoc nauczyciela. Ćwiczenia mogą też zaoszczędzić mnóstwo czasu. Jeśli uczeń poprawnie rozwiąże kilka interaktywnych zadań, może uznać, że opanował już temat – i nie musi oglądać wideolekcji ani webinarów.

Na portalu Pi-stacji jest już dostępnych wiele interaktywnych ćwiczeń, sprawdzających zarówno konkretne umiejętności (np. określanie, czy liczba jest podzielna przez 4), jak i opanowanie całych tematów (np. działania na pierwiastkach). Testy przekrojowe dla tematów są dostępne na trzech poziomach trudności, aby każdy uczeń znalazł coś dla siebie. Cały czas dodawane są zestawy ćwiczeń do kolejnych tematów.

Oprócz ćwiczeń dopasowanych do filmów, na stronie Pi-stacji niebawem znajdą się też interaktywne wersje zadań z egzaminów z ubiegłych lat. Warto je rozwiązać, ponieważ bardzo podobne zadania pojawią się najprawdopodobniej również w tym roku.

Andrzej Pieńkowski
Specjalista w dziedzinie mediów cyfrowych oraz technologii w edukacji. Zawodowy związany z fundacją Katalyst Education, w której jest odpowiedzialny za rozwój otwartych zasobów edukacyjnych – Pi-stacji i Mapy Karier.

źródło: https://portal.librus.pl/rodzina/artykuly/bezplatne-webinary-powtorkowe-z-matematyki

Switch mode views:
  • Font size:
  • Decrease
  • Reset
  • Increase

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.