Platforma Usług Elektronicznych ZUS w czasie epidemii – to dobre rozwiązanie

Tylko 48 procent wniosków złożonych przez podlaskich przedsiębiorców o wsparcie realizowane przez Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w czasie epidemii ma formę elektroniczną. Platforma Usług Elektronicznych ZUS to praktyczne narzędzie, które szczególnie teraz ułatwia kontakt a przede wszystkim załatwianie spraw w urzędzie.

Bez wychodzenia z domu

By korzystać z Platformy Usług Elektronicznych wystarczy mieć 18 lat, założyć konto na platformie i potwierdzić swoją tożsamość. Jakie korzyści daje konto na PUE? Możesz przejrzeć dane zgromadzone w ZUS, przekazać dokumenty ubezpieczeniowe, składać wnioski i otrzymywać na nie odpowiedzi.

- Na złożonych 40 tysięcy wniosków o zwolnienie z opłacania składek, odroczenie w płatnościach oraz wypłatę świadczenia postojowego ponad 21 tysięcy to były dokumenty papierowe. Te, które wpłynęły do nas drogą pocztową i te wrzucone do specjalnych skrzynek na korespondencję przed naszymi placówkami. Zatem po formularze papierowe sięgnęło 52 procent wnioskujących. Obecnie, w skali całego kraju wpływ dokumentów papierowych o dostępne formy pomocy dla samozatrudnionych i mikroprzedsiębiorców to 31 procent. Większość osób korzysta ze ścieżki elektronicznej – Katarzyna Krupicka, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa podlaskiego.

Od stycznia do końca marca w województwie podlaskim profil założyło 1966 nowych użytkowników PUE. To mniej niż w IV i III kwartale 2019 roku, kiedy konta postanowiło założyć odpowiednio 2012 i 2233 mieszkańców regionu.

Nie tylko przedsiębiorcy

Z dobrodziejstw Platformy Usług Elektronicznych ZUS korzysta obecnie w całej Polsce ponad 3mln 875 tys. osób. Na załatwienia swojej sprawy w Zakładzie łączem on-line decydują się nie tylko pracodawcy, ale też ubezpieczeni i seniorzy.

- W województwie podlaskim profil na PUE ZUS ma ponad 59 tysiące osób. Użytkowników przybywa. Dokładnie rok temu korzystających z konta na PUE ZUS było nieco ponad 50 tysięcy. O szybko rosnącej popularności naszego portalu świadczy fakt, że na początku 2013 roku - tuż po uruchomieniu kanału PUE - swój profil miało zaledwie 1652 osób – dodaje Katarzyna Krupicka, regionalny rzecznik prasowy w województwie.

Załatwianie spraw przez elektroniczne kanały komunikacji to już nie luksus, a codzienność. Dzięki PUE ZUS można mieć dostęp do własnych danych przez 24 godziny i 7 dni w tygodniu, a konkretną sprawę można załatwić w dowolnym miejscu i czasie.

Jak założyć profil na PUE w czasie epidemii

Każdy kto chce zarejestrować swój profil i go uwierzytelnić musi potwierdzić swoją tożsamość, a może to zrobić na trzy sposoby. Jednym z nich jest osobista wizyta w placówce ZUS, gdzie pracownik sali obsługi klientów weryfikuje tożsamość konkretnej osoby na podstawie okazanego dowodu tożsamości, najczęściej - dowodu osobistego. Jednak w związku z czasowym ograniczeniem bezpośredniej obsługi interesantów w ZUS, profil na PUE można potwierdzić na dwa inne sposoby:

- elektronicznie - używając podpisu elektronicznego (kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub profilu zaufanego ePUAP),

- elektronicznie - używając systemu bankowości elektronicznej w banku, który świadczy z ZUS taką usługę, jeżeli wcześniej potwierdziliśmy swoją tożsamość np. przy zakładaniu rachunku (w placówce banku lub przez kuriera, który dostarczył umowę).

Katarzyna Krupicka

regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa podlaskiego

Switch mode views:
  • Font size:
  • Decrease
  • Reset
  • Increase

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.